Nederlanders zijn in 2013 vaker opgelicht via internet

hacker

De hoeveelheid Nederlanders die via internet is opgelicht is in 2013 gestegen opzichte van 2012. 3,3 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder geeft aal wel eens opgelicht te zijn bij het kopen of verkopen via internet.

Dit blijkt uit cijfers van het CBS. In absolute aantallen zijn bijna 450.000 Nederlanders slachtoffer geworden van oplichting via internet. Het gaat daarbij vooral om koopfraude, bestelde en betaalde spullen die niet geleverd zijn. Het aandeel mensen dat met deze vormen van oplichting te maken heeft gehad nam toe van 2,7 procent in 2012 naar 3,1 procent in 2013.

Online winkelen is populairder

CBS stelt dat de stijging kan samenhangen met de toename van het kopen via internet. Verkoopfraude, waarbij geleverde goederen of diensten niet betaald worden, komt veel minder voor en bleef vrijwel gelijk.

Identiteitsfraude via elektronische betaalsystemen of via internet is afgelopen jaar licht gedaald. In 2013 gaf 1,3 procent van de Nederlanders aan hier slachtoffer van te zijn geworden, ten opzichte van 1,5 procent in 2012. De daling komt vrijwel geheel door de afname van skimming, het kopiëren van een bankpas of creditcard bij een betaal- of pinautomaat. Het aandeel dat hiervan slachtoffer werd daalde van 1,1 procent in 2012 naar 0,8 procent in 2013. Nieuwe maatregelen van banken zouden de daling hebben veroorzaakt.

Aangifte

Nederlanders doen overigens maar weinig aangifte als zij via het internet worden opgelicht. Eén op de vijf gevallen van koop- of verkoopfraude wordt bij de politie gemeld. Bij identiteitsfraude ligt dit percentage zelfs op 13 procent. Nederlanders melden identiteitsfraude wel nagenoeg altijd bij hun bank.

Lees ook
Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare heeft het API Security & Management Report gepubliceerd. Dit rapport onthult dat API's meer dan ooit worden ingezet, waardoor bedrijven de deur wijd openzetten voor meer online bedreigingen dan we eerder hebben meegemaakt. Het rapport maakt inzichtelijk dat er een kloof bestaat tussen het gebruik van API’s door bedrijven en hun vermogen1

Mirco Kloss van TXOne Networks Europe: ‘Binnen OT is continuïteit echt alles’

Mirco Kloss van TXOne Networks Europe: ‘Binnen OT is continuïteit echt alles’

De scheidslijn tussen informatietechnologie (IT) en operationele technologie (OT) is aan het vervagen. Om goed te functioneren zijn OT-apparaten steeds afhankelijker van data en IoT-functies. Dat zorgt echter ook voor een verhoogd risico en nieuwe securityuitdagingen. Securityleverancier TXOne specialiseert zich op het snijvlak waar IT en OT overl1