Nederlanders zijn in 2013 vaker opgelicht via internet

hacker

De hoeveelheid Nederlanders die via internet is opgelicht is in 2013 gestegen opzichte van 2012. 3,3 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder geeft aal wel eens opgelicht te zijn bij het kopen of verkopen via internet.

Dit blijkt uit cijfers van het CBS. In absolute aantallen zijn bijna 450.000 Nederlanders slachtoffer geworden van oplichting via internet. Het gaat daarbij vooral om koopfraude, bestelde en betaalde spullen die niet geleverd zijn. Het aandeel mensen dat met deze vormen van oplichting te maken heeft gehad nam toe van 2,7 procent in 2012 naar 3,1 procent in 2013.

Online winkelen is populairder

CBS stelt dat de stijging kan samenhangen met de toename van het kopen via internet. Verkoopfraude, waarbij geleverde goederen of diensten niet betaald worden, komt veel minder voor en bleef vrijwel gelijk.

Identiteitsfraude via elektronische betaalsystemen of via internet is afgelopen jaar licht gedaald. In 2013 gaf 1,3 procent van de Nederlanders aan hier slachtoffer van te zijn geworden, ten opzichte van 1,5 procent in 2012. De daling komt vrijwel geheel door de afname van skimming, het kopiëren van een bankpas of creditcard bij een betaal- of pinautomaat. Het aandeel dat hiervan slachtoffer werd daalde van 1,1 procent in 2012 naar 0,8 procent in 2013. Nieuwe maatregelen van banken zouden de daling hebben veroorzaakt.

Aangifte

Nederlanders doen overigens maar weinig aangifte als zij via het internet worden opgelicht. Eén op de vijf gevallen van koop- of verkoopfraude wordt bij de politie gemeld. Bij identiteitsfraude ligt dit percentage zelfs op 13 procent. Nederlanders melden identiteitsfraude wel nagenoeg altijd bij hun bank.

Lees ook
Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen

Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen

Wanneer een DDoS-aanval op de organisatie plaatsvindt of cybercriminelen op een andere manier proberen de business-operatie van een bedrijf of overheidsorganisatie negatief te beïnvloeden, reageren veel IT-afdelingen door tal van security-tools in te zetten. Wie IT-beveiliging echter vooral vanuit oogpunt van business continuity bekijkt, komt al s1

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1