Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

1396955_49065589

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekenden tot privé gegevens. 17 procent van de Nederlanders is bereid privacy op te offeren voor data om iets gratis te krijgen.

Het lijkt erop, dat veel consumenten de gevolgen onderschatten van het delen van digitale informatie. Het kortetermijndenken voor persoonlijk gewin kan tot grote en langdurige schade leiden. Regisseur James Gunn en acteur Kevin Hart hebben ervaren dat geposte tweets illustreren hoe het delen van online gegevens tot beschadigde reputaties of zelfs carrières leiden. Werkgevers doen ook steeds vaker een beroep op sociale media platforms om een idee te krijgen over potentiële kandidaten of huidige werknemers in een organisatie. Zo blijkt dat 37 procent van de werkgevers bepaalde sollicitanten uiteindelijk niet hebben aangenomen na een check op Facebook, Instagram of LinkedIn. 34 procent van de werkgevers heeft wel eens medewerkers terecht gewezen of ontslagen vanwege online content.

Ondanks dat consumenten nonchalant lijken te zijn, heeft 20 procent van de Nederlandse respondenten stressgevoelens overgehouden aan het online delen van persoonlijke gegevens. 17 procent van de respondenten heeft geld verloren en 24 procent ervaart last van spam en advertenties. Inmiddels beschermt 61 procent van de Nederlanders hun apparatuur, apps of privé gegevens met een wachtwoord. Uit angst voor cybercriminelen, maar volgens burgers ook om controle van de overheid buiten de deur te houden. 27 procent van de respondenten wijzigt regelmatig de privacy-instellingen van (mobiele) computers, diensten en apps. En iets meer dan een kwart van de internetgebruikers plakt de webcam af op apparatuur.

“Iedereen heeft recht op dataprivacy. Maar helaas zijn er meer dan genoeg voorbeelden die onderstrepen dat data alom misbruikt wordt. De datalek van hotelketen Marriott waarbij een flink aantal van de 500 miljoen gedupeerden te maken kregen met identiteitsfraude, of de kassa’s van winkelketen Forever 21 die creditcardgegevens openbaar hebben gemaakt. Het zijn praktijkvoorbeelden die grote impact hebben op ons dagelijks leven. Goede digitale hygiëne is van cruciaal belang. Dankzij de inzet van effectieve digitale beveiligingsoplossingen en praktische maatregelen kunnen dergelijke risico’s tot een minimum beperkt worden”, vertelt Martijn van Lom, General Manager Noord Europa bij Kaspersky Lab.

Lees ook
10 zaken waarmee de CISO in 2021 rekening moet houden

10 zaken waarmee de CISO in 2021 rekening moet houden

Een kristallen bol zou erg handig zijn in deze onzekere tijden, aangezien we een jaar ingaan waarin alles anders is dan verwacht. 2021 zal nieuwe kansen bieden, maar we mogen er ook van uitgaan dat er allerlei nieuwe en schadelijke bedreigingen opduiken. Met welke 10 belangrijke zaken moet je als CISO rekening houden in 2021? Netskope zet ze op ee1

Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

De zorg staat aan de vooravond van een technologische revolutie waarin artificial intelligence (AI) en edge computing een bepalende rol zullen spelen. Naar verwachting zal de implementatie van zorg-gerelateerde AI met 41,4 procent groeien naar een marktwaarde van 51,3 miljard dollar in 2027, terwijl de markt voor edge cloud computing naar verwach1

Bewaarplicht voor verkeers- en locatiegegevens uit wetsvoorstel

Bewaarplicht voor verkeers- en locatiegegevens uit wetsvoorstel

Het wetsvoorstel voor een nieuwe bewaarplicht voor internet- en telecomproviders wordt aangepast. De bewaarplicht gaat alleen betrekking hebben op gebruikersgegevens, waaruit blijkt wie op welk moment van welk IP-adres gebruik heeft gemaakt. Verkeers- en locatiegegevens worden niet bewaard. Verkeersgegevens zijn gegevens die worden verwerkt voor h1