KPN, Vodafone, UPC, Ziggo en T-Mobile: ‘Wij slaan geen telecom- en internetgegevens van gebruikers meer op’

data

Verschillende providers hebben inmiddels aangekondigd niet langer telecom- en internetgegevens over gebruikers op te slaan. Zowel KPN, Vodafone, UPC, Ziggo en T-Mobile maken dit bekend.

De partijen spelen met hun besluit in op de uitspraak van een rechter die de Nederlandse bewaarplicht van tafel schoof. De providers geven aan per direct te stoppen met het opslaan van data. Overigens wordt nog wel gebruikersdata verzameld die gebruikt kan worden voor bedrijfsdoeleinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het belgedrag van klanten, wat het mogelijk maakt aan het eind van de maand facturen te versturen.

De afgelopen jaren is door de partijen een forse hoeveelheid data over gebruikers verzameld met het oog op de bewaarplicht. Wat er met deze eerder verzamelde data gaat gebeuren nu de bewaarplicht van tafel is blijft onduidelijk. De providers geven aan te onderzoeken hoe zij met deze data moeten omspringen.

Meer over
Lees ook
Pure Storage verbetert de continuïteit van data met een nieuwe SLA-garantie voor Evergreen//One

Pure Storage verbetert de continuïteit van data met een nieuwe SLA-garantie voor Evergreen//One

Pure Storage heeft tijdens Pure//Accelerate 2023 de eerste ransomware recovery Service Level Agreement (SLA) aangekondigd die een schone storageomgeving garandeert na een aanval.

Ransomware anno 2023: alles draait om het herstel

Ransomware anno 2023: alles draait om het herstel

Het wereldwijde aantal cyberaanvallen nam vorig jaar met 38 procent toe ten opzichte van 2021. Ook de trend van ransomware wordt sluwer en lucratiever. Cybercriminaliteit zal in 2023 volgens de prognoses voor een wereldwijde schadepost van ruim acht biljoen dollar zorgen. Organisaties kunnen het zich niet permitteren dit soort serieuze dreigingen1

Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers

Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers

Smishing is een lastig probleem; vervalste berichten zijn vaak niet te onderscheiden van echte updates en meldingen. Maar een oplossing hiervoor vinden is essentieel om het vertrouwen in mobiele communicatie te behouden."