Klantgegevens gestolen bij Vodafone UK

Cybercriminelen hebben toegang gekregen tot het interne systeem van de Britse afdeling van Vodafone. Hier hebben zij mogelijk toegang gekregen tot persoonlijke gegevens van ruim 1.800 klanten.

Dit meldt persbureau Reuters. Vodafone meldt dat de aanvallers mogelijk bankgegevens, namen en telefoonnummers in handen hebben gekregen. Het gaat hierbij overigens niet om volledige bankgegevens. Vodafone stelt uitsluitend de laatste vier cijfers van rekeningnummers van klanten en bankcodes voor transacties in het gehackte systeem op te slaan.

Fraude en phishing

Bij de aanval zouden geen creditcardgegevens zijn buitgemaakt. Wel waarschuwt de woordvoerder dat de in totaal 1.827 getroffen klanten doelwit kunnen worden van fraude en phishingaanvallen. Vodafone neemt contact op met alle klanten die door de aanval zijn getroffen.

Een woordvoerder van Vodafone stelt dat de aanvallers toegang hebben gekregen tot het systeem door gebruik te maken van inloggegevens die zij via een externe bron in handen hebben gekregen. Het is onduidelijke wie of wat deze bron is.

TalkTalk

Het is de tweede keer in korte tijd dat een Britse telecomprovider slachtoffer wordt van een cyberaanval. Vorige maand werd al ingebroken bij de telecomprovider TalkTalk, waarbij bankgegevens van klanten werden buitgemaakt.

Lees ook
De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

Proofpoint onderzoekers zagen vanaf eind maart 2023 dat de Russische Advanced Persistent Threat (APT) TA422 gemakkelijk gepatchte kwetsbaarheden gebruikte om verschillende organisaties in Europe en Noord-Amerika aan te vallen. TA422 overlapt met de aliassen APT28, Forest Blizzard, Pawn Storm, Fancy Bear en Blue Delta. De Amerikaanse inlichtingsdie1

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten dat TA571 de Forked-variant van IcedID levert in twee campagnes. Dit vond plaats op 11 en 18 oktober 2023. Beide campagnes bevatten meer dan 6.000 berichten die allemaal een impact hadden op meer dan 1.200 klanten in verschillende sectoren verspreid over heel de wereld.

Zowel cybercriminelen als –verdedigers gebruiken AI

Zowel cybercriminelen als –verdedigers gebruiken AI

Nieuwe ISACA-gids ondersteunt bedrijven bij het managen van generatieve AI-risico’s