Klantgegevens gestolen bij Vodafone UK

Cybercriminelen hebben toegang gekregen tot het interne systeem van de Britse afdeling van Vodafone. Hier hebben zij mogelijk toegang gekregen tot persoonlijke gegevens van ruim 1.800 klanten.

Dit meldt persbureau Reuters. Vodafone meldt dat de aanvallers mogelijk bankgegevens, namen en telefoonnummers in handen hebben gekregen. Het gaat hierbij overigens niet om volledige bankgegevens. Vodafone stelt uitsluitend de laatste vier cijfers van rekeningnummers van klanten en bankcodes voor transacties in het gehackte systeem op te slaan.

Fraude en phishing

Bij de aanval zouden geen creditcardgegevens zijn buitgemaakt. Wel waarschuwt de woordvoerder dat de in totaal 1.827 getroffen klanten doelwit kunnen worden van fraude en phishingaanvallen. Vodafone neemt contact op met alle klanten die door de aanval zijn getroffen.

Een woordvoerder van Vodafone stelt dat de aanvallers toegang hebben gekregen tot het systeem door gebruik te maken van inloggegevens die zij via een externe bron in handen hebben gekregen. Het is onduidelijke wie of wat deze bron is.

TalkTalk

Het is de tweede keer in korte tijd dat een Britse telecomprovider slachtoffer wordt van een cyberaanval. Vorige maand werd al ingebroken bij de telecomprovider TalkTalk, waarbij bankgegevens van klanten werden buitgemaakt.

Lees ook
G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.

WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

WatchGuard: Remote Access Software steeds vaker misbruikt

Hackers hebben hun pijlen steeds vaker gericht op Remote Access Software. Daarnaast zijn er nieuwe technieken in omloop voor het stelen van wachtwoorden en informatie. Ook maken cybercriminelen de overstap van het gebruik van scripts naar het toepassen van andere ‘living-off-the-land’-technieken om een aanval op eindpoints te starten. Dat conclude1