IT-beslissers pleiten voor meer transparantie in security

1396955_49065589

Op de vraag wat het belangrijkste succescriterium is voor samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven voor een digitaal veilige samenleving geeft het merendeel van IT-beslissers aan dat er grote behoefte is aan meer en betere uitwisseling van dreigingsinformatie. Verder zouden er testcentra moeten komen waarin integriteit en veiligheid van technologieproducten beoordeeld kunnen worden. 56% van de securitybeslissers denkt dat een keurmerk kan helpen bij meer inzage in de kwaliteit en integriteit van securityproducten. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek van Pb7 Market Research in opdracht van Kaspersky Lab onder 160 IT-beslissers van bedrijven met minimaal 50 medewerkers. 

Achterdeurtjes sluiten versus bedrijven weren

Nog altijd is de kwaliteit van producten en diensten de belangrijkste reden om te kiezen voor securityleveranciers. Dit argument wordt op de voet gevolgd door de beschikbaarheid van dreigingsinformatie zowel vanuit overheidsinstanties als afkomstig van (technologie)bedrijven. Pb7 Market Research heeft eveneens navraag gedaan naar de kijk van security-beslissers op het weren van niet-Westerse technologiebedrijven. Respondenten hebben alle begrip voor dergelijke overheidsmaatregelen. Tegelijkertijd geeft 64% aan dat overheidsinstanties er verstandiger aan doen om zoveel mogelijk ‘achterdeurtjes’ uit te sluiten c.q. de digitale veiligheid op orde te hebben in plaats van het in de ban doen van technologiebedrijven.

“De behoefte aan transparantie in het securitydomein is groot. Niet zo vreemd, want we worden steeds afhankelijker van een veilige digitale infrastructuur. We hebben als industrie nog veel te doen om zowel burgers als bedrijfsleven meer inzage te geven in de integriteit en kwaliteit van onze producten. Kaspersky Lab is goed op weg met ons zogeheten Global Transparency Initiatief waarbij we klanten in samenwerking met onafhankelijke partijen inzage geven in onze softwarebroncodes,” vertelt Martijn van Lom, General Manager Northern Europe van Kaspersky Lab.

Meer over
Lees ook
Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen bre1

Microsoft Security Essentials is de meeste gebruikte virusscanner ter wereld

Microsoft Security Essentials is de meeste gebruikte virusscanner ter wereld

Microsoft Security Essentials is wereldwijd de meest gebruikte virusscanner. 16,3 procent van de gebruikers vertrouwt op het beveiligingspakket van Microsoft. Dit blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf OPSWAT. Niet alleen Microsoft Security Essentials komt in de top drie voor, maar ook Windows Defender. Dit pakket staat met 6,2 procent van de g1

Het management heeft geen idee van de cyberdreigingen die hun bedrijf bedreigen

Het management heeft geen idee van de cyberdreigingen die hun bedrijf bedreigen

CEO's en andere leidinggevenden van bedrijven hebben geen idee van wat voor soort cyberaanvallen hun bedrijf slachtoffer kunnen worden. Leidinggevenden zijn over het algemeen dan ook slecht voorbereid op cybercrime. Het management van bedrijven is over het algemeen slecht op de hoogte van cyberbedreigingen. Maar liefst 80 procent van de beveiligin1