Geen compensatie voor door DDoS-aanval getroffen Ziggo-klanten

hacker

Ziggo gaat klanten die getroffen zijn door de DDoS-aanvallen van vorige week niet compenseren. De internetprovider noemt het compenseren van klanten na een cyberaanval ‘niet op zijn plaats’.

“Wij vinden het uiterst vervelend dat onze klanten vorige week last hebben gehad van de DDoS-aanvallen. Met deze aanval wilden criminelen ervoor zorgen dat onze klanten geen gebruik konden maken van het internet”, meldt Ziggo in een persverklaring. “Alhoewel wij zeer goed begrijpen dat de impact voor onze klanten hoog is geweest is een financiële vergoeding op basis van chantagepraktijken niet op zijn plaats.”

Nieuwe aanvallen voorkomen

Het bedrijf benadrukt de afgelopen dagen veel tijd en energie te hebben besteed om het succes van nieuwe aanvallen te voorkomen. Zo heeft het bedrijf twee miljoen modems van klanten voorzien van nieuwe instellingen en binnen het netwerk maatregelen genomen.

Ziggo werd dinsdag 18 en woensdag 19 augustus getroffen door een DDoS-aanval. De aanvallers richtten hierbij hun peilen op de Domain Name System (DNS)-servers van het bedrijf, die zorgen dat een URL wordt vertaald naar het juiste IP-adres. Veel klanten konden hierdoor geen gebruik maken van internet. Vooral klanten uit het oude klantenbestand van Ziggo, voor de fusie met UPC, werden getroffen door de aanval.

Chantage

Met de cyberaanval probeerden de aanvallers Ziggo te chanteren. Via video’s werden eisen gesteld aan de provider. Ziggo zou niet op de eisen zijn ingegaan.

Lees ook
Hackers gebruiken televisies en koelkasten om spam te versturen

Hackers gebruiken televisies en koelkasten om spam te versturen

De Internet-of-Things is een ontwikkeling waar bij allerlei dagelijkse apparaten worden verbonden met internet. Ook deze apparaten worden hierdoor kwetsbaar voor cybercriminelen. Dit blijkt onder andere uit de ontdekking van een botnet dat deels is opgebouwd uit televisies en tenminste één koelkast. Het botnet is ontdekt door beveiligingsonderzoe1

'Concrete cyberdreigingen hebben veel meer impact dan waarschuwingen'

'Concrete cyberdreigingen hebben veel meer impact dan waarschuwingen'

Directe dreigingen hebben een aanzienlijk grotere impact op gebruikers dan andere tactieken zoals waarschuwingen over kwetsbaarheden. Door tactieken van cybercriminelen te hanteren kunnen beveiligingsonderzoekers gebruikers dan ook laten schrikken en hen via deze weg motiveren hun beveiliging te verbeteren. Concrete bedreigingen hebben dus meer im1

Cisco Annual Security-rapport: sterke groei in geavanceerde aanvallen; het netwerk speelt een centrale rol bij de beveiliging

Cisco Annual Security-rapport: sterke groei in geavanceerde aanvallen; het netwerk speelt een centrale rol bij de beveiliging

Uit het vandaag gepresenteerde Cisco 2014 Annual Security Report blijkt dat het aantal dreigingen dat misbruik maakt van het vertrouwen dat gebruikers hebben in systemen, toepassingen en persoonlijke netwerken, ongekende proporties heeft bereikt. Volgens het rapport heeft een wereldwijd tekort aan bijna een miljoen beveiligingsprofessionals negati1