Gebruikers negeren storende waarschuwingsmeldingen massaal

werkplek-desktop-computer

Het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond blijkt van grote invloed te zijn op de wijze waarop gebruikers op de meldingen reageren. Stoort een melding een gebruiker in zijn activiteiten? Dan negeert tot 90% de waarschuwingsboodschap.

Dit blijkt uit onderzoek van Brigham Young University (BYU) in samenwerking met het team achter de webbrowser Google Chrome. In de praktijk blijkt 74% van de gebruikers een waarschuwingsmelding te negeren indien deze wordt getoond op het moment dat zij een webpagina willen afsluiten. Kijken gebruikers een video op het moment dat een melding in beeld komt? Dan negeert 79% dit. 87% van de gebruikers negeert daarnaast boodschappen die worden vertoond terwijl zij informatie invoeren op een website. Tijdens het experiment werden gebruikers met een melding geconfronteerd terwijl zij een bevestigingscode probeerden in te voeren.

'Mensen kunnen niet multitasken'

Hoogleraar Informatiesystemen aan de BYU Anthony Vance legt aan Phys uit dat het menselijk brein niet goed kan omgaan met multitasken. “Software ontwikkelaars presenteren deze boodschappen daarbij zonder rekening te houden met wat een gebruiker op dat moment doet. Zij storen ons continu, en ons onderzoek toont aan dat een hoge boete wordt betaald voor het op willekeurige momenten vertonen van dergelijke boodschappen”, aldus Vance.

De onderzoekers roepen ontwikkelaars daarom op het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond beter af te stemmen op de activiteiten van gebruikers. Door zeker te stellen dat dergelijke meldingen gebruikers niet in hun activiteiten storen vergroten ontwikkelaars de kans dat deze meldingen het gedrag van gebruikers daadwerkelijk beïnvloeden. De beste momenten op meldingen te vertonen zijn volgens het onderzoek:

  • Nadat gebruikers een video hebben bekeken
  • Zodra gebruikers wachten tot een webpagina is geladen
  • Nadat gebruikers interactie hebben gehad met een webpagina
Lees ook
Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen

Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen

Wanneer een DDoS-aanval op de organisatie plaatsvindt of cybercriminelen op een andere manier proberen de business-operatie van een bedrijf of overheidsorganisatie negatief te beïnvloeden, reageren veel IT-afdelingen door tal van security-tools in te zetten. Wie IT-beveiliging echter vooral vanuit oogpunt van business continuity bekijkt, komt al s1

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1