Gebruikers negeren storende waarschuwingsmeldingen massaal

werkplek-desktop-computer

Het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond blijkt van grote invloed te zijn op de wijze waarop gebruikers op de meldingen reageren. Stoort een melding een gebruiker in zijn activiteiten? Dan negeert tot 90% de waarschuwingsboodschap.

Dit blijkt uit onderzoek van Brigham Young University (BYU) in samenwerking met het team achter de webbrowser Google Chrome. In de praktijk blijkt 74% van de gebruikers een waarschuwingsmelding te negeren indien deze wordt getoond op het moment dat zij een webpagina willen afsluiten. Kijken gebruikers een video op het moment dat een melding in beeld komt? Dan negeert 79% dit. 87% van de gebruikers negeert daarnaast boodschappen die worden vertoond terwijl zij informatie invoeren op een website. Tijdens het experiment werden gebruikers met een melding geconfronteerd terwijl zij een bevestigingscode probeerden in te voeren.

'Mensen kunnen niet multitasken'

Hoogleraar Informatiesystemen aan de BYU Anthony Vance legt aan Phys uit dat het menselijk brein niet goed kan omgaan met multitasken. “Software ontwikkelaars presenteren deze boodschappen daarbij zonder rekening te houden met wat een gebruiker op dat moment doet. Zij storen ons continu, en ons onderzoek toont aan dat een hoge boete wordt betaald voor het op willekeurige momenten vertonen van dergelijke boodschappen”, aldus Vance.

De onderzoekers roepen ontwikkelaars daarom op het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond beter af te stemmen op de activiteiten van gebruikers. Door zeker te stellen dat dergelijke meldingen gebruikers niet in hun activiteiten storen vergroten ontwikkelaars de kans dat deze meldingen het gedrag van gebruikers daadwerkelijk beïnvloeden. De beste momenten op meldingen te vertonen zijn volgens het onderzoek:

  • Nadat gebruikers een video hebben bekeken
  • Zodra gebruikers wachten tot een webpagina is geladen
  • Nadat gebruikers interactie hebben gehad met een webpagina
Lees ook
'Energiesector is een populair doelwit van hackers'

'Energiesector is een populair doelwit van hackers'

Dat hackers zich zeker niet alleen bezig houden met het aanvallen van websites is al langer duidelijk. Allerlei sectoren zijn geliefde doelwitten voor cybercriminelen. Een voorbeeld hiervan is de energiesector. 7,6 procent van alle gerichte cyberaanvallen was in de eerste helft van 2013 op deze sector gericht. Dit meldt beveiligingsbedrijf Symante1

Rotterdamse haven vraagt ethische hackers kwetsbaarheden te melden

Rotterdamse haven vraagt ethische hackers kwetsbaarheden te melden

Het Havenbedrijf Rotterdam lanceert een responsible disclosure-programma. Ethische hackers die zwakheden in havensystemen ontdekken kunnen de kwetsbaarheden via het programma melden aan het havenbedrijf. "Bij Havenbedrijf Rotterdam N.V. vinden wij de veiligheid van onze systemen erg belangrijk. Ondanks onze zorg voor de beveiliging van onze syste1

'Behoefte aan security professionals is hard gestegen'

'Behoefte aan security professionals is hard gestegen'

Bedrijven hebben afgelopen jaar aanzienlijk meer behoefte gehad aan security professionals dan vorig jaar. De hoeveelheid vacatures voor security experts nam met maar liefst ruim 40 procent toe. Dit blijkt uit cijfers van detacheringsbureau Yacht. Het aantal beschikbare vacatures voor beveiligingsprofessionals kwam in het jaar 2012 uit op 698. Di1