Fraudehelpdesk ontvangt 200.000 valse e-mailberichten

rp_email.png

Fraudehelpdesk heeft in minder dan een jaar tijd 200.000 valse e-mailtjes ontvangen. Het gaat hierbij om malafide e-mails, spamberichten en phishingmailtjes.

De e-mailberichten worden doorgestuurd door melders, die dagelijks zo’n 400 berichten doorsturen naar Fraudehelpdesk. De mailtjes worden verzameld en geanalyseerd in het systeem ‘Apate’, dat staat voor 'Anti-Phishing Analysing and Triaging Environment'. Het systeem is in samenwerking met de Universiteit Twente ontwikkeld. De twee partijen werken sinds november 2014 samen.

Met behulp van Apate brengt Fraudehelpdesk zoveel mogelijk varianten van phishingmailtjes in kaart. De Universiteit Twente gebruikt het systeem om data te verzamelen die wordt ingezet voor onderzoek naar cybercrime.

Lees ook
Nieuwe malware slaat swipes op smartphones en tablets op

Nieuwe malware slaat swipes op smartphones en tablets op

Het is mogelijk de swipes en bewegingen op het scherm van een smartphone op te slaan. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk te achterhalen welke activiteiten een gebruiker op zijn smartphone uitvoert, maar met welk patroon gebruikers hun Android-smartphone ontgrendelen. Neal Hindocha, een beveiligingsonderzoeker van Trustwave, heeft proof-of-conc1

NCSC: '2013 was een druk jaar'

NCSC: '2013 was een druk jaar'

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) heeft afgelopen jaar 779 incidenten afgehandeld. De dienst stelt dat het hiermee een druk jaar is geweest. De overheidsdienst maakt een aantal cijfers bekend over 2013. Zo blijkt het NCSC 91 keer een alert te hebben geplaatst op waarschuwingsdienst.nl, een website waar de overheid onder andere voor cybe1

Mogelijk opnieuw Amerikaanse winkelketen slachtoffer van grootschalige creditcarddiefstal

Mogelijk opnieuw Amerikaanse winkelketen slachtoffer van grootschalige creditcarddiefstal

Michaels Stores, een keten van Amerikaanse winkels die hobbyspullen verkoopt, is slachtoffer geworden van grootschalige diefstal van creditcardgegevens. De winkelketen schrijft in een verklaring dat het mogelijk het doelwit is geworden van een cyberaanval en samenwerkt met de autoriteiten om het incident te onderzoeken. De cyberaanval werd in eer1