Fraudehelpdesk: Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

fraudehelpdesk-300x109

Het aantal meldingen van fraude rond de online aan- en verkoop van goederen is fors gestegen. In de eerste maanden van 2021 meldden zich bij de Fraudehelpdesk al bijna evenveel gedupeerden als in heel 2019.

De stijging van oplichting bij online winkelen was vorig jaar al zichtbaar: in 2020 was het aantal meldingen twee keer zo hoog als in 2019. Als deze ontwikkeling zich doorzet, is het aantal gedupeerden in 2021 ook ongeveer twee keer zo hoog als in 2020. De geschatte schade voor 2021 is ruim 1 miljoen euro.

Dat de coronacrisis daarbij een rol speelt ligt voor de hand. Doordat veel winkels waren gesloten, waren ook mensen die voorheen hun aankopen niet online deden aangewezen op webwinkels en handelsplaatsen. Daarnaast zagen we dat oplichters inspeelden op de situatie, bijvoorbeeld door mondkapjes, zelftests, desinfectiemiddelen of fitnessapparatuur aan te bieden.

Cijfers

Aan- en verkoop             2018                   2019                   2020          2021 t/m 16/3      Extrapolatie 2021

Meldingen                       1.454                  2.371                  4.827            1.809                      8.683

Slachtoffers                     987                      1.571                  3.782            1.492                     7.161

Schadebedrag                 € 370.670,-        € 479.941,-        € 734.269,-      € 218.023,-      € 1.046.510,-

 

Lees ook
Fabrikant van vliegtuigonderdelen lijdt 50 miljoen euro schade door cybercrime

Fabrikant van vliegtuigonderdelen lijdt 50 miljoen euro schade door cybercrime

De Oostenrijkse fabrikant FACC is hard getroffen door cybercrime. Het bedrijf maakt bekend door fraude van cybercriminelen 50 miljoen euro schade te hebben opgelopen. Het bedrijf levert vliegtuigonderdelen aan zowel Boeing als Airbus. Dit maakt FACC bekend in een rapport met de financiële resultaten over het derde kwartaal van haar financiële jaar1

Eigen medewerkers vormen het grootste risico

Eigen medewerkers vormen het grootste risico

Meer dan de helft van de bedrijven is afgelopen jaar slachtoffer geweest van een directe dan wel indirecte internetbedreiging. Hierbij ging het vooral om DDoS-aanvallen. Toch maken security- en IT-managers zich drukker om de eigen collega’s: fraude door werknemers staat bovenaan het zorgenlijstje. Dit blijkt uit de F5 Networks Infosecurity Survey1

Fraudeurs gebruiken eBay om winst te genereren met gestolen creditcards

Fraudeurs gebruiken eBay om winst te genereren met gestolen creditcards

Fraudeurs maken in toenemende mate gebruik van eBay om winst te genereren met gestolen creditcardgegevens. Hierbij verkopen de fraudeurs legitieme producten op eBay, schaffen deze vervolgens aan met frauduleuze creditcardgegevens en gaan er met het aankoopbedrag vandoor. Brian Krebs van KrebsonSecurity beschrijft in een blogpost de zogeheten ‘drie1