Duizenden ING-klanten laten gegevens achter op phishingsites

internetbankieren

Duizenden klanten van ING zouden de afgelopen dagen phishingwebsites hebben bezocht. Een deel van deze klanten heeft ook daadwerkelijke gevoelige data afgegeven.

Dit meldt Rik van Duijn van het beveiligingsbedrijf DearBytes. In totaal zouden de sites door 14.000 personen zijn bezocht. In 3.000 gevallen zou ook daadwerkelijk de gevraagde informatie zijn afgegeven. Het gaat hierbij om de inloggegevens voor internetbankieren, het rekeningnummer, geboortedatum, pasnummer en telefoonnummer van klanten.

Tegenover Security.nl meldt Van Duijn dat de hackers ook een malafide Android-app wilden laten installeren op de smartphone van klanten. Via deze app zouden mobiele TANcodes kunnen worden onderschept. In combinatie met de inloggegevens die gebruikers op de phishingsites hebben afgegeven kunnen deze TANcodes gebruikt worden om frauduleuze transacties op te zetten. Deze malafide app heet ‘ING Protect Service’. ING benadrukt dat deze app niet legitiem is en adviseert de app dan ook niet te installeren.

Lees ook
"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.