Data-detox: Kaspersky Lab helpt bedrijven data gezond te maken in aanloop naar GDPR deadline

Over ruim een jaar moeten bedrijven binnen de EU voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG maar beter bekend als de GDPR). Daarom heeft Kaspersky Lab een online hub geïntroduceerd die ondernemingen helpt hun data gezond te maken en zakelijke welvaart op de lange termijn te bewerkstelligen. Met een evaluatietool om te meten in hoeverre hun organisatie klaar is voor de GDPR, en bronnen die praktische adviezen bieden om actie op te ondernemen, beoogt de website bedrijven het duwtje in de rug te geven dat nodig is om binnen de tijd de finish te bereiken.

Ondanks de naderende deadline en verplichtingen voor bedrijven om hun databeschermingspraktijken te versterken voor de opslag en verwerking van persoonsgegevens - en de zware financiële sancties voor niet-naleving daarvan - toont nieuw onderzoek van Kaspersky Lab aan dat ruim één op de vijf (20%) van de IT-beslissers in Europa nog altijd weinig of geen besef heeft van de GDPR. De Nederlandse IT-beslissers scoren hier niet beter in (22%). Wel geeft 39% van de Nederlandse respondenten aan enigszins op de hoogte te zijn, echter niet tot in detail.

Juridische en informatiebeveiligingsteams, en degenen binnen de top van de onderneming, hebben in grote lijnen weliswaar een reactie klaar op de GDPR, maar degenen die zich in andere delen van het bedrijf in de praktijk bezighouden met gegevensverwerking zijn minder goed voorbereid, of niet eens bekend met wat er van hen verwacht wordt. De online hub is ontwikkeld om de verantwoordelijkheden van bedrijven en individuele werknemers te helpen verduidelijken. Het doet dit door middel van een geanimeerde video, een interactief diagram en een whitepaper dat zich richt op de impact van de GDPR op belangrijke afdelingen binnen de organisatie.

Voor bedrijven die hun hoofd in het zand steken of voor ondernemingen die wel al flink op weg zijn om te voldoen aan de GDPR, stelt een online evaluatietool een reeks vragen om de huidige datagezondheid binnen de hele organisatie te beoordelen. Ook verstrekt dit instrument relevant advies over de aanpak van belangrijke wijzigingen die op hen betrekking hebben.

Martijn-van-Lom-200x300 "Vanwege de toenemende bezorgdheid over mogelijke boetes en de snel naderende deadline is de GDPR op het moment een bijzonder actueel onderwerp. Ondanks alle ophef doen bedrijven echter nog onvoldoende om hun gegevenspraktijken op orde te krijgen voor alle afdelingen en zo hun verplichtingen na te komen. Naast het werken met juridische of zakelijke consultancyspecialisten is het belangrijk om niet voorbij te gaan aan degenen die dagelijks met de data omgaan", aldus Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux.

"Aangezien databeveiliging en -bewaking centraal staan in ons bedrijf, zien wij het als onze verantwoordelijkheid om bedrijven en individuele werknemers te helpen begrijpen hoe goede datagezondheid er uitziet en waarom het goed is voor het bedrijf. We willen hen aanmoedigen om na te denken over goede datagezondheid. Niet alleen in het kader van de GDPR-naleving, maar ook voor het succes en welzijn van de onderneming op de lange termijn”, vervolgt Van Lom.

Via zorgvuldige planning en een proactieve benadering kunnen bedrijven GDPR-compliance bereiken en hun data op orde krijgen. De online kennisbank van Kaspersky Lab is ontworpen om sommige vragen te beantwoorden die bedrijven hebben over de GDPR, en hen in de juiste richting te sturen naar gegevensbescherming en -beveiliging.

Meer over
Lees ook
Avast rondt overname van AVG af

Avast rondt overname van AVG af

Avast maakt bekend de overname van concurrent AVG te hebben overgenomen. De bedrijven gaan voortaan onder dezelfde naam opereren. Op korte termijn verandert er voor klanten van beide bedrijven niets aan de ondersteuning van producten. Avast belooft in de nabije toekomst alle producten en diensten van beide bedrijven te zullen ondersteunen. Zowel A1

Avast neemt AVG over 

Avast neemt AVG over 

De Tsjechische security-firma Avast neemt het eveneens uit Tsjechië afkomstige  AVG over. Met de overname is een bedrag van 1,3 miljard dollar gemoeid. In een persbericht meldt Avast: "Avast is pursuing this acquisition to gain scale, technological depth and geographical breadth so that the new organization can be in a position to take advantage o1

Plugin van AVG schakelde beveiliging van Chrome uit

Plugin van AVG schakelde beveiliging van Chrome uit

AVG heeft een plug-in uitgebracht voor Google’s webbrowser Chrome die de standaard ingebouwde beveiliging van Chrome uitschakelt. Google is boos en stelt dat de actie gebruikers in gevaar brengt. Het gaat om ‘AVG Web TuneUp’, een plugin die door AVG standaard met AVG AntiVirus wordt meegeïnstalleerd zonder dat gebruikers die kunnen tegenhouden. De1