Data-detox: Kaspersky Lab helpt bedrijven data gezond te maken in aanloop naar GDPR deadline

Over ruim een jaar moeten bedrijven binnen de EU voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG maar beter bekend als de GDPR). Daarom heeft Kaspersky Lab een online hub geïntroduceerd die ondernemingen helpt hun data gezond te maken en zakelijke welvaart op de lange termijn te bewerkstelligen. Met een evaluatietool om te meten in hoeverre hun organisatie klaar is voor de GDPR, en bronnen die praktische adviezen bieden om actie op te ondernemen, beoogt de website bedrijven het duwtje in de rug te geven dat nodig is om binnen de tijd de finish te bereiken.

Ondanks de naderende deadline en verplichtingen voor bedrijven om hun databeschermingspraktijken te versterken voor de opslag en verwerking van persoonsgegevens - en de zware financiële sancties voor niet-naleving daarvan - toont nieuw onderzoek van Kaspersky Lab aan dat ruim één op de vijf (20%) van de IT-beslissers in Europa nog altijd weinig of geen besef heeft van de GDPR. De Nederlandse IT-beslissers scoren hier niet beter in (22%). Wel geeft 39% van de Nederlandse respondenten aan enigszins op de hoogte te zijn, echter niet tot in detail.

Juridische en informatiebeveiligingsteams, en degenen binnen de top van de onderneming, hebben in grote lijnen weliswaar een reactie klaar op de GDPR, maar degenen die zich in andere delen van het bedrijf in de praktijk bezighouden met gegevensverwerking zijn minder goed voorbereid, of niet eens bekend met wat er van hen verwacht wordt. De online hub is ontwikkeld om de verantwoordelijkheden van bedrijven en individuele werknemers te helpen verduidelijken. Het doet dit door middel van een geanimeerde video, een interactief diagram en een whitepaper dat zich richt op de impact van de GDPR op belangrijke afdelingen binnen de organisatie.

Voor bedrijven die hun hoofd in het zand steken of voor ondernemingen die wel al flink op weg zijn om te voldoen aan de GDPR, stelt een online evaluatietool een reeks vragen om de huidige datagezondheid binnen de hele organisatie te beoordelen. Ook verstrekt dit instrument relevant advies over de aanpak van belangrijke wijzigingen die op hen betrekking hebben.

Martijn-van-Lom-200x300 "Vanwege de toenemende bezorgdheid over mogelijke boetes en de snel naderende deadline is de GDPR op het moment een bijzonder actueel onderwerp. Ondanks alle ophef doen bedrijven echter nog onvoldoende om hun gegevenspraktijken op orde te krijgen voor alle afdelingen en zo hun verplichtingen na te komen. Naast het werken met juridische of zakelijke consultancyspecialisten is het belangrijk om niet voorbij te gaan aan degenen die dagelijks met de data omgaan", aldus Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux.

"Aangezien databeveiliging en -bewaking centraal staan in ons bedrijf, zien wij het als onze verantwoordelijkheid om bedrijven en individuele werknemers te helpen begrijpen hoe goede datagezondheid er uitziet en waarom het goed is voor het bedrijf. We willen hen aanmoedigen om na te denken over goede datagezondheid. Niet alleen in het kader van de GDPR-naleving, maar ook voor het succes en welzijn van de onderneming op de lange termijn”, vervolgt Van Lom.

Via zorgvuldige planning en een proactieve benadering kunnen bedrijven GDPR-compliance bereiken en hun data op orde krijgen. De online kennisbank van Kaspersky Lab is ontworpen om sommige vragen te beantwoorden die bedrijven hebben over de GDPR, en hen in de juiste richting te sturen naar gegevensbescherming en -beveiliging.

Meer over
Lees ook

Qualys Cloud Platform helpt bij beoordelen en beheren van GDPR-risico’s

Qualys  biedt zijn klanten met zijn cloudplatform mogelijkheden om te voldoen aan de eisen van de General Data Protection Regulation (GDPR) van de Europese Unie. Met speciaal voor dit doel ontwikkelde profielen, workflows en rapportages hebben klanten continu inzicht in hun IT-assets en kunnen ze data verzamelen en risico’s evalueren. Hiermee zijn klanten niet alleen GDPR-compliant, maar helpt het ze persoonlijke informatie in IT-omgevingen en bij derde partijen over de gehele wereld voortdurend te beschermen. Als de GDPR van kracht is, moeten organisaties over de gehele wereld de persoonlijk1

‘AP heeft meer mankracht nodig voor toezicht op AVG’

‘AP heeft meer mankracht nodig voor toezicht op AVG’

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet meer mankracht en middelen krijgen om effectief toezicht te kunnen houden op de bescherming van persoonsgegevens. Met name de invoering van de Europese privacywetgeving op 25 mei 2018 zorgt voor een toegenomen druk op de AP. Dit blijkt uit een analyse die is uitgevoerd door het externe onafhankelijke burea1

GDPR Mobile Readiness Service van MobileIron helpt bedrijven aan GDPR te voldoen

GDPR Mobile Readiness Service van MobileIron helpt bedrijven aan GDPR te voldoen

MobileIron, leverancier van beveiligingsoplossingen, lanceert de General Data Protection Regulation (GDPR) Mobile Readiness Service. Via deze dienst helpt het MobileIron Professional Services-team klanten te beoordelen in hoeverre ze klaar zijn om aan de GDPR richtlijnen te voldoen en waar eventuele tekortkomingen liggen. Ook helpen ze bij het ops1