‘Consumenten niet gerust op beveiliging van gegevens door apparaten verbonden met het internet’

Vier op de vijf consumenten vertrouwt apparaten verbonden met het internet niet als het gaat om de beveiliging van persoons- en privacygegevens. Dit blijkt uit recent onderzoek van Atomik Research in opdracht van BlackBerry onder ruim 4000 respondenten in de VS, het VK en Canada. Het gaat om onder meer verbonden apparaten zoals auto’s, drones, televisies, beveiligingscamera’s en slimme luidsprekers.

Betalen voor beveiliging

Ruim de helft van de respondenten (58 procent) geeft aan dat ze bereid zijn om meer uit te geven aan verbonden apparaten zoals de Alexa-speaker als ze weten dat hun persoonsgegevens en privacy op de juiste manier worden bewaakt. Tien procent geeft zelfs aan dat ze bereid zijn om twintig procent meer te betalen als daarmee de veiligheid van hun gegevens is gewaarborgd. Het grootste gedeelte van de respondenten heeft daar een extra tien procent of minder voor over.

BB

Wanneer het gaat over verbonden auto’s geeft 67 procent aan dat ze meer zouden betalen als ze weten dat hun voertuig de hoogste veiligheidsstandaard heeft en de beste beveiligingssoftware gebruikt.

Spraakassistenten in de auto

Als het gaat over spraakassistenten in de auto, vertrouwen jonge mensen hier meer op dan de oudere generatie. Op de vraag welke spraakassistenten de respondenten het meest vertrouwen in de auto komt Google (25 procent) als beste uit de bus, gevolgd door Siri van Apple (19 procent), Amazon Alexa (16 procent), Microsoft Cortana (5 procent) en IBM Watson (3 procent). Maar de meerderheid (32 procent) geeft als antwoord ‘geen van bovenstaande’. Dit is het vaakst als antwoord gegeven door mensen boven de 54 jaar. Slechts 20 procent van de respondenten met dit antwoord is millennial.

Kenniskloof over beveiliging in de praktijk

Het gebrek aan voldoende kennis rond de beveiliging van persoonsgegevens en privacy onder consumenten speelt ook een rol. Zo geeft bijvoorbeeld 23 procent aan dat zij hun apparaat met internetverbinding geen beperkingen opleggen als het gaat om het verlenen van toegang tot data vanuit apps. En 17 procent geeft aan dat ze niet eens weten hoe ze het gebruik van data door apps kunnen beperken. Ook zegt 36 procent van de consumenten dat ze niet weten naar welke beveiligingskeurmerken ze moeten kijken wanneer ze een apparaat kopen dat aan het internet is verbonden.

“Dit onderzoek laat zien dat er veel kansen liggen voor bedrijven die de beveiliging van hun producten hoog in het vaandel hebben staan”, zegt Mark Wilson, Chief Marketing Officer bij BlackBerry. “Net zoals bij de toenemende vraag naar biologisch voedsel en duurzame producten, geloven wij dat de voorlichting van consumenten - waarvan er inmiddels al veel slachtoffer zijn geworden van een cyberaanval - helpt om de private en publieke sector op een lijn te krijgen als het gaat om beveiligingsstandaarden.”

Meer over
Lees ook
Proofpoint Voice of the CISO 2021-rapport: twee op de drie CISO's niet voorbereid op cyberaanvallen

Proofpoint Voice of the CISO 2021-rapport: twee op de drie CISO's niet voorbereid op cyberaanvallen

Proofpoint, publiceert zijn allereerste Voice of the CISO-rapport. In dit rapport worden de belangrijkste uitdagingen belicht waarmee Chief Information Security Officers (CISO's) in de afgelopen twaalf maanden te maken hebben gekregen. 66% van de CISO's wereldwijd vindt dat hun organisatie niet voldoende is voorbereid op een cyberaanval.

Mimecast: Helft Nederlandse organisaties getroffen door gijzelsoftware

Mimecast: Helft Nederlandse organisaties getroffen door gijzelsoftware

De politie registreerde in het eerste kwartaal van 2021 meer dan 3800 gevallen van cybercrime, bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Maar het werkelijke aantal incidenten ligt nog een stuk hoger, blijkt uit een onderzoek onder IT- en securityprofessionals in opdracht van cyberbeveiliger Mimecast . Zo was ruim de helft (1

Eagle Eye Networks presenteert Cloud camerabeveiliging rapport

Eagle Eye Networks presenteert Cloud camerabeveiliging rapport

Eagle Eye Networks, wereldwijd marktleider op het gebied van cloud camerabeveiliging, heeft een rapport uitgebracht met gedetailleerde informatie over cameragebruik en inzichten van camera’s die zijn aangesloten op het Eagle Eye Networks Cloud Video Management System (VMS).