‘Consumenten niet gerust op beveiliging van gegevens door apparaten verbonden met het internet’

Vier op de vijf consumenten vertrouwt apparaten verbonden met het internet niet als het gaat om de beveiliging van persoons- en privacygegevens. Dit blijkt uit recent onderzoek van Atomik Research in opdracht van BlackBerry onder ruim 4000 respondenten in de VS, het VK en Canada. Het gaat om onder meer verbonden apparaten zoals auto’s, drones, televisies, beveiligingscamera’s en slimme luidsprekers.

Betalen voor beveiliging

Ruim de helft van de respondenten (58 procent) geeft aan dat ze bereid zijn om meer uit te geven aan verbonden apparaten zoals de Alexa-speaker als ze weten dat hun persoonsgegevens en privacy op de juiste manier worden bewaakt. Tien procent geeft zelfs aan dat ze bereid zijn om twintig procent meer te betalen als daarmee de veiligheid van hun gegevens is gewaarborgd. Het grootste gedeelte van de respondenten heeft daar een extra tien procent of minder voor over.

BB

Wanneer het gaat over verbonden auto’s geeft 67 procent aan dat ze meer zouden betalen als ze weten dat hun voertuig de hoogste veiligheidsstandaard heeft en de beste beveiligingssoftware gebruikt.

Spraakassistenten in de auto

Als het gaat over spraakassistenten in de auto, vertrouwen jonge mensen hier meer op dan de oudere generatie. Op de vraag welke spraakassistenten de respondenten het meest vertrouwen in de auto komt Google (25 procent) als beste uit de bus, gevolgd door Siri van Apple (19 procent), Amazon Alexa (16 procent), Microsoft Cortana (5 procent) en IBM Watson (3 procent). Maar de meerderheid (32 procent) geeft als antwoord ‘geen van bovenstaande’. Dit is het vaakst als antwoord gegeven door mensen boven de 54 jaar. Slechts 20 procent van de respondenten met dit antwoord is millennial.

Kenniskloof over beveiliging in de praktijk

Het gebrek aan voldoende kennis rond de beveiliging van persoonsgegevens en privacy onder consumenten speelt ook een rol. Zo geeft bijvoorbeeld 23 procent aan dat zij hun apparaat met internetverbinding geen beperkingen opleggen als het gaat om het verlenen van toegang tot data vanuit apps. En 17 procent geeft aan dat ze niet eens weten hoe ze het gebruik van data door apps kunnen beperken. Ook zegt 36 procent van de consumenten dat ze niet weten naar welke beveiligingskeurmerken ze moeten kijken wanneer ze een apparaat kopen dat aan het internet is verbonden.

“Dit onderzoek laat zien dat er veel kansen liggen voor bedrijven die de beveiliging van hun producten hoog in het vaandel hebben staan”, zegt Mark Wilson, Chief Marketing Officer bij BlackBerry. “Net zoals bij de toenemende vraag naar biologisch voedsel en duurzame producten, geloven wij dat de voorlichting van consumenten - waarvan er inmiddels al veel slachtoffer zijn geworden van een cyberaanval - helpt om de private en publieke sector op een lijn te krijgen als het gaat om beveiligingsstandaarden.”

Meer over
Lees ook
Verizon Mobile Security Index 2022: werken op afstand leidt tot een sterke toename van cybercriminaliteit

Verizon Mobile Security Index 2022: werken op afstand leidt tot een sterke toename van cybercriminaliteit

De traditionele 9-tot-5-werkdag op kantoor is verleden tijd. In plaats daarvan wordt in de huidige wereld van hybride werken verwacht dat men 'altijd aan staat'. Nu mensen steeds meer uren werken vanaf allerlei locaties en apparaten, worden bedrijven steeds kwetsbaarder voor cyberaanvallen. De Verizon Mobile Security Index (MSI) 2022 laat zien dat1

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de1

Online fraude neemt in Nederland fors toe, toont wereldwijd scam-onderzoek

Online fraude neemt in Nederland fors toe, toont wereldwijd scam-onderzoek

Het aantal gerapporteerde scams in Nederland is in 2020 met 50% toegenomen tot ruim 120.000. Dat meldt het jaarlijkse rapport The Global State of Scams – 2021 van Scamadviser. Daarmee is Nederland geen uitzondering, vrijwel in alle landen steeg het aantal meldingen én de financiele schade die de oplichters veroorzaken. Phishing was ook vorig jaar1