Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

internetten

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen brengen.

Dit blijkt uit onderzoek van SDL naar het gedrag van consumenten. 62 procent van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over de wijze waarop hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Amerikaanse en Australische consumenten maken zich overigens meer zorgen dan Britse consumenten. Ook blijkt de mate waarin consumenten zich zorgen te maken per leeftijd te verschillen. Zo gaf 48 procent van de Britten tussen de 18 en 29 jaar oud aan zich hier zorgen over te maken, terwijl dit percentage tussen consumenten van 45 tot 60 jaar op 63 procent ligt.

Privacybeleids

De mate waarin consumenten zich zorgen maken over hun privacy is niet terug te zien in de aandacht die consumenten hebben voor privacybeleids. 65 procent van alle consumenten geeft aan zelden tot nooit een privacybeleid van een website te lezen voordat zij een product aanschaffen. 72 procent van de respondenten maakt daarnaast zelden tot nooit gebruik van een 'Do Not Track'-functie of 'incognito'functie die veel websites bieden.

De reputatie van een merk blijkt voor consumenten van groot belang. Maar liefst 79 procent van de respondenten geeft aan persoonlijke informatie eerder te verstrekken aan een 'vertrouwd' merk. Ook maken consumenten onderscheid tussen verschillende gegevens die zij verstrekken. Zo geven de meeste consumenten zonder problemen hun naam, geslacht en inkomen op, maar blijkt er veel weerstand te zijn tegen het verstrekken van de namen van zowel familieleden als vrienden en het afgeven van burgerservicenummers.

Onderzoek

SDL ondervroeg maar liefst 4.000 consumenten die afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk, Australië en de Verenigde Staten.

Lees ook
NetWitness ondersteunt AWS AppFabric om SaaS-applicaties te beveiligen

NetWitness ondersteunt AWS AppFabric om SaaS-applicaties te beveiligen

NetWitness, leverancier van detectie-, onderzoeks- en responstechnologie voor bedreigingen en incidentresponsdiensten, is geïntegreerd met AWS AppFabric. Die nieuwe service van Amazon Web Services (AWS) zorgty er voor dat software as a service (SaaS)-applicaties snel kunnen worden gekoppeld voor een betere productiviteit en beveiliging.

Genetec: bedrijven kiezen versneld voor cloud- en hybride fysieke security oplossingen

Genetec: bedrijven kiezen versneld voor cloud- en hybride fysieke security oplossingen

Genetec Inc., leverancier van oplossingen voor unified security, openbare veiligheid, operations en business intelligence, heeft het ‘2024 State of Physical Security Report’ gepubliceerd. Aan dit onderzoek, dat gaat over de beveiligingsstrategieën die organisaties hanteren, deden wereldwijd meer dan 5.500 specialisten op het gebied van fysieke bev1

Verizon Business 2023 Mobile Security Index: stem beveiliging af op zakelijke vereisten

Verizon Business 2023 Mobile Security Index: stem beveiliging af op zakelijke vereisten

Verizon Business brengt het 2023 Mobile Security Index (MSI) rapport uit. Deze zesde editie van het rapport presenteert de topdreigingen voor het beveiligen van mobiele apparaten. Het MSI-rapport bevat inzichten en best practices van partners Akamai, Fortinet, Lookout, Allot, IBM, Proofpoint, Check-Point en Ivanti die organisaties ondersteunen bij1