Banken: ‘Identificatiedienst iDIN verwerkt geen financiële gegevens’

Nederlandse banken maken het sinds kort mogelijk via de dienst iDIN in te loggen aan webwinkels, bedrijven en instellingen. Bij sommige gebruikers roept dit vragen op over veiligheid en de bescherming van persoonlijke en financiële gegevens. Betaalvereniging Nederland benadrukt dat er geen financiële gegevens van klanten worden verwerkt, zoals saldo- en betaalgegevens.

“Met iDIN worden geen financiële gegevens van klanten verstrekt, zoals saldo- en betaalgegevens. Via iDIN worden alleen beperkte persoonsgegevens van een particuliere bankklant aan een iDIN-acceptant (webwinkel, bedrijf of instelling) verstrekt: geslacht, naam, adres en leeftijdsindicatie of geboortedatum. Die gegevens zijn al bekend bij de bank, vanaf het moment dat de klant daar een rekening opent”, schrijft Betaalvereniging Nederland in een verklaring op haar website.

Expliciete toestemming van de klant

Iedere keer dat een bank via iDIN door een acceptant wordt gevraagd om persoonsgegevens van een klant te verstrekken kan de klant precies inzien om welke gegevens het gaat. Voordat de bank deze gegevens mag doorsturen naar de acceptant moet de klant hier eerst expliciet toestemming voor geven. Banken krijgen van iDIN-acceptanten verder geen inzage in wat hun klanten doen of zien op de websites van de acceptanten. Banken kunnen dus niet zien welke webpagina’s klanten bezoeken of welke handelingen en/of bestellingen zij uitvoeren.

“Wanneer een klant er op de website van een acceptant voor kiest om zich te identificeren of in te loggen met iDIN, wordt hij doorgestuurd naar een beveiligde iDIN-webpagina van zijn eigen bank. Nadat de klant bij zijn bank goedkeuring heeft gegeven voor identificatie of inloggen met iDIN, stuurt de bank hem weer terug naar de website van de acceptant. Een bank heeft geen directe toegang tot de systemen en de website van een acceptant, net zomin als een iDIN-acceptant directe toegang heeft tot de systemen en de website van een bank. Tussen een bank en een acceptant worden via iDIN uitsluitend goed versleutelde en beveiligde gegevens uitgewisseld, de gegevens waar de klant toestemming voor heeft gegeven”, schrijft Betaalvereniging Nederland.

Geen commerciële doelen

Ook benadrukt de vereniging dat alle banken die iDIN aanbieden beloven zorgvuldig en vertrouwelijk om te gaan met de persoons- en gebruiksgegevens van hun klanten. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt, tenzij de banken hier wettelijk toe verplicht worden. Daarnaast benadrukt Betaalvereniging Nederland dat de gegevens niet voor eigen commerciële doelen zullen worden gebruikt.

Meer over
Lees ook
Banken waarschuwen voor professionalisering phishingcampagnes

Banken waarschuwen voor professionalisering phishingcampagnes

Cybercriminelen perfectioneren phishingcampagnes. De e-mail zien er steeds professioneler uit en bevatten minder spelfouten, waardoor phishingmailtjes moeilijker te herkennen zijn. Hiervoor waarschuwen Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken. Cybercriminelen spelen volgens de organisaties steeds vaker in op actualiteiten1

‘Cybercrime-aanpak bij Nederlandse banken is zeer succesvol’

‘Cybercrime-aanpak bij Nederlandse banken is zeer succesvol’

De aanpak van cybercrime bij Nederlandse banken is dusdanig succesvol dat het een exportproduct begint te worden. De Nederlandse aanpak van cybercrime binnen de financiële sector wordt door buitenlandse instellingen met veel interesse gevolgd. Dit blijkt uit een rondgang van FD langs belangrijke spelers die betrokken zijn bij de digitale veilighei1

Europol: ‘Banken zijn steeds vaker doelwit van cybercriminelen’

Europol: ‘Banken zijn steeds vaker doelwit van cybercriminelen’

Banken zijn steeds vaker doelwit van cybercriminelen. De afgelopen maanden zijn miljoenen euro’s gestolen bij banken. Slechts een deel van deze incidenten is door de media naar buiten gebracht. Rob Wainwright, directeur van Europol, stelt dat banken steeds vaker doelwit zijn van cybercriminelen in plaats van hun klanten. Wainwright deed zijn uitsp1