Banken: ‘Identificatiedienst iDIN verwerkt geen financiële gegevens’

Nederlandse banken maken het sinds kort mogelijk via de dienst iDIN in te loggen aan webwinkels, bedrijven en instellingen. Bij sommige gebruikers roept dit vragen op over veiligheid en de bescherming van persoonlijke en financiële gegevens. Betaalvereniging Nederland benadrukt dat er geen financiële gegevens van klanten worden verwerkt, zoals saldo- en betaalgegevens.

“Met iDIN worden geen financiële gegevens van klanten verstrekt, zoals saldo- en betaalgegevens. Via iDIN worden alleen beperkte persoonsgegevens van een particuliere bankklant aan een iDIN-acceptant (webwinkel, bedrijf of instelling) verstrekt: geslacht, naam, adres en leeftijdsindicatie of geboortedatum. Die gegevens zijn al bekend bij de bank, vanaf het moment dat de klant daar een rekening opent”, schrijft Betaalvereniging Nederland in een verklaring op haar website.

Expliciete toestemming van de klant

Iedere keer dat een bank via iDIN door een acceptant wordt gevraagd om persoonsgegevens van een klant te verstrekken kan de klant precies inzien om welke gegevens het gaat. Voordat de bank deze gegevens mag doorsturen naar de acceptant moet de klant hier eerst expliciet toestemming voor geven. Banken krijgen van iDIN-acceptanten verder geen inzage in wat hun klanten doen of zien op de websites van de acceptanten. Banken kunnen dus niet zien welke webpagina’s klanten bezoeken of welke handelingen en/of bestellingen zij uitvoeren.

“Wanneer een klant er op de website van een acceptant voor kiest om zich te identificeren of in te loggen met iDIN, wordt hij doorgestuurd naar een beveiligde iDIN-webpagina van zijn eigen bank. Nadat de klant bij zijn bank goedkeuring heeft gegeven voor identificatie of inloggen met iDIN, stuurt de bank hem weer terug naar de website van de acceptant. Een bank heeft geen directe toegang tot de systemen en de website van een acceptant, net zomin als een iDIN-acceptant directe toegang heeft tot de systemen en de website van een bank. Tussen een bank en een acceptant worden via iDIN uitsluitend goed versleutelde en beveiligde gegevens uitgewisseld, de gegevens waar de klant toestemming voor heeft gegeven”, schrijft Betaalvereniging Nederland.

Geen commerciële doelen

Ook benadrukt de vereniging dat alle banken die iDIN aanbieden beloven zorgvuldig en vertrouwelijk om te gaan met de persoons- en gebruiksgegevens van hun klanten. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt, tenzij de banken hier wettelijk toe verplicht worden. Daarnaast benadrukt Betaalvereniging Nederland dat de gegevens niet voor eigen commerciële doelen zullen worden gebruikt.

Meer over
Lees ook
‘SWIFT negeerde het onderwerp beveiliging al jaren’

‘SWIFT negeerde het onderwerp beveiliging al jaren’

SWIFT, het internationale betalingssystemen voor banken, had al jaren het vermoeden dat het systeem zwakke plekken bevatten. Vooral de terminal die kleinere banken gebruikten zouden kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen. Het onderwerp veiligheid is echter jarenlang door SWIFT genegeerd. Dit blijkt uit rondvraag van Reuters onder ruim tien bestuursled1

Federal Reserve: ‘Banken moeten beveiligingsmaatregelen onder de loep nemen’

Federal Reserve: ‘Banken moeten beveiligingsmaatregelen onder de loep nemen’

Banken in de Verenigde Staten (VS) moeten van de Amerikaanse autoriteiten hun beveiligingsmaatregelen tegen cybercriminaliteit onder de loep nemen. Deze oproep, afkomstig van onder andere de Federal Reserve, volgt na een aantal hacks bij verschillende banken wereldwijd. Dit meldt het ANP. De centrale bank van Bangladesh werd in februari getroffen1

Cybercriminelen slaan toe bij Vietnamese bank

Cybercriminelen slaan toe bij Vietnamese bank

De Vietnamese bank Tien Phong is aangevallen door cybercriminelen. Doordat frauduleuze transacties vroegtijdig werden opgemerkt kon de aanval worden tegengehouden. Dit meldt Reuters. Het nieuws volgt kort op een waarschuwing van SWIFT dat opnieuw een bank door cybercriminelen is getroffen. Hierbij riep SWIFT zijn 11.000 leden op alert te zijn op c1