AVG demonstreert privacybril die gezichtsherkenning moet voorkomen

privacy_glasses-618x336

Met behulp van gezichtsherkenning is het mogelijk mensen nauwkeurig te identificeren. De technologie is tegenwoordig beschikbaar op allerlei mobiele apparaten zoals smartphones, waardoor gebruikers overal het risico lopen met behulp van gezichtsherkenning herkend te worden. Voor wie dit niet wil is er nu een oplossing: de privacybril.

AVG heeft op Pepcom in Barcelona, dat vooraf ging aan het Mobile World Congress, de ‘onzichtsbaarheidsbril’ gedemonstreerd. De bril is bedoeld om gebruikers meer privacy te geven door hen bescherming te bieden tegen gezichtsherkenningtechnologie. De privacybril is nog in ontwikkeling. AVG overweegt twee methodes te gebruiken om ongewenste gezichtsherkenning te voorkomen: infrarood en reflecterende glazen.

Infrarood-ledjes

In het eerste geval wordt de bril voorzien van ingebouwde infrarood-ledjes rond de ogen en de neus. Ingeschakeld kunnen deze ledjes de opnames van camera’s verstoren, wat gezichtsherkenning bemoeilijkt.

Reflecterende laag

 

Bij de tweede methode wordt gebruik gemaakt van een reflecterende laag die op het frame van de bril wordt aangebracht. Zodra een camera flitst reflecteert het licht op dit materiaal, waardoor het gezicht van de gebruiker deels bedekt wordt en deze moeilijker te identificeren is. Het nadeel is natuurlijk wel dat deze methode alleen werkt indien er geflitst wordt.

Meer over
Lees ook
Woningcorporatie Plavei houdt klantgegevens veilig met Zivver

Woningcorporatie Plavei houdt klantgegevens veilig met Zivver

Zivver, leider op het gebied van veilige communicatie-oplossingen, maakt bekend dat woningcorporatie Plavei heeft gekozen voor Zivver, hierdoor kunnen 55 medewerkers op een veilige wijze vertrouwelijke informatie mailen naar huurders en externe partijen. Plavei is een vooruitstrevende woningcorporatie die veel waarde hecht aan het voldoen aan de A1

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

93 procent van de Europese medische organisaties heeft e-health-oplossingen geïmplementeerd, zoals monitoring op afstand via wearable devices en realtime communicatie met patiënten. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky onder 389 zorgorganisaties uit 36 landen, waaronder 99 zorgverleners uit Europa en 10 in Nederland, naar het gebruik van e-healt1

Privacy Company controleert naleving privacywetgeving door cloudproviders

Privacy Company voert data protection impact assessments (DPIA’s) uit om duidelijk te maken of en waar privacyrisico’s ontstaan bij het gebruik van softwareproducten en online diensten. Een DPIA brengt de risico’s in kaart en beschrijft maatregelen die cloudproviders en hun klanten zouden moeten nemen om de risico’s te verkleinen of te voorkomen.