‘AP heeft meer mankracht nodig voor toezicht op AVG’

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet meer mankracht en middelen krijgen om effectief toezicht te kunnen houden op de bescherming van persoonsgegevens. Met name de invoering van de Europese privacywetgeving op 25 mei 2018 zorgt voor een toegenomen druk op de AP.

Dit blijkt uit een analyse die is uitgevoerd door het externe onafhankelijke bureau Andersson Elffers Felix (AEF) naar aanleiding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Richtlijn voor gegevensverwerking van politiële en justitiële doeleinden. Het advies van het bureau is door de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie op 1 juni naar de Tweede Kamer gestuurd.

Meer taken en bevoegdheden

De invoering van de nieuwe wetgeving brengt ingrijpende veranderingen met zich mee voor de bescherming van persoonsgegevens, evenals het toezicht hierop en de toezichthouder. Zo krijgt de toezichthouder nieuwe taken en bevoegdheden toegewezen, onder meer op het gebied van Europese samenwerking en de behandeling van klachten van burgers.

In zijn rapport (pdf) beschrijft AEF drie scenario’s (laag-midden-hoog) voor verwachte werkstromen. Per scenario is het benodigde aantal fte’s en financiële middelen berekend waarmee de AP op efficiënte en effectieve wijze invulling kan geven aan zowel haar nieuwe als bestaande taken en bevoegdheden. Het berekende aantal fte’s varieert van minimaal 185 tot maximaal 270 fte’s, wat neerkomt op een groei van bijna 2,5 tot 3,5 keer ten opzichte van de huidige situatie.

Meer over
Lees ook
Avast neemt AVG over 

Avast neemt AVG over 

De Tsjechische security-firma Avast neemt het eveneens uit Tsjechië afkomstige  AVG over. Met de overname is een bedrag van 1,3 miljard dollar gemoeid. In een persbericht meldt Avast: "Avast is pursuing this acquisition to gain scale, technological depth and geographical breadth so that the new organization can be in a position to take advantage o1

Plugin van AVG schakelde beveiliging van Chrome uit

Plugin van AVG schakelde beveiliging van Chrome uit

AVG heeft een plug-in uitgebracht voor Google’s webbrowser Chrome die de standaard ingebouwde beveiliging van Chrome uitschakelt. Google is boos en stelt dat de actie gebruikers in gevaar brengt. Het gaat om ‘AVG Web TuneUp’, een plugin die door AVG standaard met AVG AntiVirus wordt meegeïnstalleerd zonder dat gebruikers die kunnen tegenhouden. De1

AVG wil zoek- en browsergeschiedenis van klanten verkopen

AVG wil zoek- en browsergeschiedenis van klanten verkopen

Antivirusbedrijf AVG mag de zoek- en browsergeschiedenis van gebruikers verkopen aan derde partijen. Dit blijkt uit het nieuwe privacybeleid van AVG. Wel belooft het bedrijf de data eerst te anonimiseren. Het nieuwe privacybeleid van AVG geldt vanaf 15 oktober. Het bedrijf stelt zelf overigens tegenover Wired dat zijn privacybeleid al langer de mo1