Aantal slachtoffers van internetfraude is verdubbeld

Het aantal particulieren en ondernemers dat in 2015 geld kwijtraakte aan oplichting via internet is verdubbeld ten opzichte van 2014. Fraudehelpdesk kreeg 3.625 meldingen binnen van personen die hierdoor financiële schade hebben geleden. Een jaar eerder lag dit aantal nog op 1.887. 10 tot 13% van de Nederlanders krijgt met internet oplichting te maken.

In totaal gingen de ruim 3.600 gedupeerden voor 12,2 miljoen euro het schip in. Hiermee is de totale schadepost hoger dan in 2014, toen de totale schade nog 8,3 miljoen euro bedroeg. Het vaakst ging het fout bij aankopen in webwinkels en op Marktplaats. In deze gevallen werd wel betaald, maar ontvingen kopers uiteindelijk geen producten.

Voorschotfraude leidt tot meeste schade

Fraudehelpdesk meldt dat de grootste schade is ontstaan door ‘voorschotfraude’. Bij deze vorm van fraude benaderen oplichters slachtoffers met een mooi verhaal, waarin zij te horen krijgen dat zij iets krijgen indien zij eerst zelf een bedrag voorschieten. Bekende voorbeelden hiervan zijn datingfraude, erfenisfraude en lotterijfraude. Zo betaalden in 2015 133 slachtoffers van datingfraude ruim 2,7 miljoen euro aan oplichters. Per persoon gaat het om een bedrag van gemiddeld 20.000 euro. In één geval werd door het slachtoffers maar liefst 380.000 euro overgemaakt naar de fraudeurs.

Ook het aantal spookfacturen dat door ondernemers wordt betaald is toegenomen. In 2014 ging het nog om 190 gevallen, terwijl het vorig jaar ging om 481 betaalde spookfacturen. Gemiddeld werd per spookfactuur een bedrag van 96 euro overgemaakt. Ook de hoeveelheid phishing die is gemeld is gestegen. In 2015 ging het om 123.000 phishingmailtjes. In totaal hebben bijna 500 gedupeerden zich bij Fraudehelpdesk gemeld. Zij leden in totaal 822.000 euro schade.

Lees ook
"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.