Aanpak CEO- en Factuurfraude moet cybercriminelen dwarsbomen

Visual CEO fraude-700550

CEO- en Digitale Factuurfraude, ook wel BEC-Fraude genoemd, is voor veel mensen een onbekende vorm van fraude. Toch staat deze vorm van fraude in de top drie van vormen van cybercriminaliteit met de meeste financiële schade. Het schadebedrag van 2016 tot 2019 bedroeg wereldwijd 26 miljard dollar, zo stelt de FBI. Deze fraudevorm komt ook in Nederland steeds vaker voor. Om de strijd aan te kunnen gaan met de cybercriminelen zijn het Openbaar Ministerie, het cybercrimeteam van de politie-eenheid Den Haag, The Hague Security Delta (HSD), de Fraudehelpdesk, kennisinstellingen, bedrijven en banken een samenwerking gestart. Het doel van deze samenwerking is inzicht krijgen in de werkwijze van cybercriminelen, zodat zij gestopt kunnen worden.

Business Email Compromise (BEC) Fraude is een verzamelnaam van criminaliteit waarbij e-mail-verkeer van bedrijven wordt gemanipuleerd om hen zo geld te laten overmaken naar rekeningen van criminelen. Onder meer CEO-fraude en digitale factuurfraude vallen hieronder. Een bekend voorbeeld is dat van Pathé Nederland. Het bedrijf verloor negentien miljoen euro nadat ze – zo dachten ze – in contact stonden met het Franse hoofdkantoor om miljoenen over te maken voor de ‘overname van een bedrijf’. Maar niet alleen grote organisaties zijn slachtoffer. De criminelen richten zich ook op het MKB, verenigingen en stichtingen.

Samenwerking

“Door deze unieke samenwerking met bedrijven, kennisinstellingen en overheden onder leiding van OM, HSD en het cybercrimeteam van de politie-eenheid Den Haag, krijgen we een steeds beter beeld van het businessmodel van de cybercrimineel”, zegt Koen Hermans, officier van justitie cybercrime bij het Openbaar Ministerie Den Haag. Bijvoorbeeld hoe de geldstromen lopen en hun manier van werken. Inmiddels hebben we met elkaar verschillende manieren gevonden om deze cybercrimineel dwars te kunnen zitten; van awareness creëren bij bedrijven, verbetering in software van o.a. betaalpakketten, tot een standaard check bij een betaling op het rekeningnummer gekoppeld aan de naam”.

Awareness Campagne

In de cybersecurity maand oktober krijgt BEC-fraude extra aandacht. Zowel de Fraudehelpdesk als de Kamer van Koophandel starten deze maand een awareness campagne om bedrijven te waarschuwen. Hierbij gaan ze in op hoe je CEO- en Factuurfraude kunt herkennen en hoe je als slachtoffer aangifte kunt doen of waar je een poging tot fraude kunt melden.

Deelnemers

Het BEC-Fraude programma is een initiatief van Het Openbaar Ministerie, The Hague Security Delta en het cybercrimeteam van de politie-eenheid Den Haag in nauwe samenwerking met o.a. de Fraudehelpdesk, ABN-AMRO, Hogeschool van Amsterdam, Kamer van Koophandel, TU Delft, Fox-IT, ING, Institute for Financial Crime (IFFC), Nederlandse Vereniging van Banken, NHL Stenden, Northwave, Rabobank en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Meer over
Lees ook
Creditcard van PayPal-baas gekloond door cybercrimineel

Creditcard van PayPal-baas gekloond door cybercrimineel

Cybercriminelen zijn erin geslaagd de creditcard van PayPal-baas David Marcus te klonen. Dit gebeurde tijdens een bezoek van de CEO aan Groot-Brittannië. The Register meldt dat de creditcard zou zijn gekloond nadat een nog onbekende cybercrimineel een skim-apparaat aanbracht op een creditcardlezer. De creditcard van Marcus werd door dit apparaat g1

Keurmerk van ABN Amro moet fraude met internetbankieren tegengaan

Keurmerk van ABN Amro moet fraude met internetbankieren tegengaan

ABN Amro wil het aantal fraudegevallen met internetbankieren terugdringen. Het bedrijf lanceert daarom een keurmerk dat aan alle e-mails aan klanten wordt toegevoegd. Klanten kunnen hierdoor e-mails die daadwerkelijk van ABN Amro zijn eenvoudig herkennen. De bank meldt aan NUtech.nl dat e-mails met het nieuwe keurmerk automatisch wordt voorzien va1

XS4ALL-klanten ontvangen hoge telefoonrekening door cyberinbraak op router

XS4ALL-klanten ontvangen hoge telefoonrekening door cyberinbraak op router

Verschillende klanten van XS4ALL zijn slachtoffer geworden van fraudeurs. Door een probleem met de FritzBox-routers waarover de slachtoffers beschikken kunnen kwaadwillenden die het wachtwoord van de router weten bellen via het telefoonnummer van het slachtoffer. Door dure telefoonnummers te bellen bezorgden de cybercriminelen de XS4ALL-gebruikers1