59% van de Nederlanders kan online privacy niet beschermen

password-1433221-m

68 procent van de Nederlanders heeft geen idee wat er gebeurt met de informatie die zij online achterlaten. Tegelijkertijd zegt meer dan de helft (59%) niet te weten wat hij of zij moet doen om de online privacy te beschermen. Toch worden er onbewust wel maatregelen getroffen. 64 procent van de respondenten beschermt de online privacy bijvoorbeeld door middel van sterke wachtwoorden, 53 procent door verschillende wachtwoorden te gebruiken en 51 procent door systemen regelmatig te updaten. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat slechts 42 procent gebruikmaakt van unieke wachtwoorden.

Dit blijkt uit het rapport ‘Internet eigenwijs 2017’ van BIT, dat is gebaseerd op onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders met een kantoorbaan. Het onderzoek toont tevens aan dat Nederlanders niet bewust omgaan met het delen van privacygevoelige informatie op internet. Vooral de standaardgegevens als voor- en achternaam (75%), postcode en woonplaats (63% en 64%) worden vaak gedeeld. Wanneer het echter om bankzaken en identiteitsbewijzen gaat, is de Nederlander voorzichtiger. Zo deelt slechts 20 procent bankrekeningnummers, 7 procent paspoortnummers en 12 procent creditcardgegevens.

Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT: “Nederlanders nemen vooral onbewust maatregelen op het gebied van online privacybescherming. Als we vragen hoe zij de privacy moeten waarborgen, hebben zij geen idee. Wanneer er echter een lijstje wordt voorgelegd met maatregelen, blijkt dat zij toch het een en ander ondernemen. Het gaat dan in de meeste gevallen om opgelegde maatregelen. Het is logisch te verklaren dat de meerderheid al gebruikmaakt van sterke wachtwoorden, omdat deze vaak bij het aanmaken van online accounts al afgedwongen worden. Tevens krijgen we voor het updaten van systemen een pop-up onder onze neus geschoven. Als we kijken naar maatregelen waar de Nederlander zelf actief achteraan moet gaan, zien we dat de percentages flink lager zijn. Hieruit kunnen we concluderen dat men nagenoeg niet de moeite neemt en noodzaak ziet om maatregelen te treffen. Kortom, privacybescherming is niet top of mind en dat is een verontrustend gegeven.”

Meer over
Lees ook
Global Conference on Cyberspace kost 15 miljoen euro

Global Conference on Cyberspace kost 15 miljoen euro

In Den Haag staat op 16 en 17 april de Global Conference on Cyberspace (GCCS) op de planning. De GCCS is een grote internationale conferentie over cybersecurity waar naar verwachting zo’n 1.200 tot 1.500 deelnemers op af komen. Naast een flink aantal ministers zullen ook topmensen van grote IT-bedrijven als Google op de conferentie aanwezig zijn.1

Nieuwe Amerikaanse overheidsdienst moet informatiedeling van cyberdreigingen optimaliseren

Nieuwe Amerikaanse overheidsdienst moet informatiedeling van cyberdreigingen optimaliseren

Een nieuwe overheidsdienst gaat zich in de Verenigde Staten specifiek richten op digitale dreigingen. De dienst wordt tussen andere overheidsdiensten waaronder inlichtingendiensten geplaatst en moet gaan zorgen dat informatie optimaal wordt gedeeld. Dit moet helpen cyberdreigingen eerder te identificeren. De nieuwe dienst heet het Cyber Threat Int1

‘Internet of Things zorgt in 2014 voor nieuwe mobiele toepassingen en grotere cybersecurity uitdagingen’

‘Internet of Things zorgt in 2014 voor nieuwe mobiele toepassingen en grotere cybersecurity uitdagingen’

Bedrijven krijgen het komend jaar te maken met grotere uitdagingen op het gebied van cybersecurity, nu het gebruik van mobiele apparatuur en applicaties en het zakelijk gebruik van het Internet of Things sneller toenemen dan het vermogen van organisaties om hun bedrijfskritische data te beschermen. Dit voorspelt Unisys. “Omdat steeds meer producte1