Consument wantrouwt de naleving van het 'recht om vergeten te worden ́

De overgrote meerderheid van de mensen (88 procent) heeft er geen idee van wie welke informatie over hem of haar bezit. De voorgestelde Europese richtlijn voor privacybescherming heeft tot doel om bij de verwerking van persoonsgegevens de fundamentele rechten en vrijheden van consumenten te beschermen. Desondanks betwijfelen consumenten of deze richtlijn hen beschermt en of het ́recht om vergeten te worden ́in de praktijk wel werkt. Burgers vertrouwen er niet op dat bedrijven hun gegevens wissen, zelfs niet als dit gevraagd wordt, blijkt uit nieuw onderzoek van Iron Mountain. 

De hervorming van de Europese richtlijn voor privacybescherming komt voort uit de gedachte dat bescherming van persoonlijke gegevens een fundamenteel recht is voor alle Europeanen. Organisaties die dit recht schenden, kunnen volgens de huidige voorstellen een boete van maximaal 2 procent van de wereldwijde omzet verwachten.

Recht om vergeten te worden

Consumenten geven aan dat ze in deze tijd met veel verschillende organisaties contact hebben, zowel online als offline, en zich afvragen wat er met hun gegevens en privacygevoelige informatie gebeurt. De voorgestelde wijziging in het Europees recht stelt de consument in staat bedrijven die informatie over hen bezitten, te verzoeken deze te verwijderen. Bijna drie van de vier consumenten (72 procent) is er echter niet van overtuigd dat het de moeite waard is te vragen om persoonlijke informatie te laten verwijderen. 83 Procent gelooft er zelfs niet in dat bedrijven persoonlijke informatie zullen verwijderen, zelfs als het bedrijf bevestigt dat de gegevens gewist zijn.

Verwarring

Er heerst verwarring over ́het recht om vergeten te worden ́. Voornamelijk van welke informatie gevraagd kan worden deze te laten verwijderen. Het merendeel van de ondervraagden meent dat dit geldt voor persoonlijke informatie (89 procent), financiële gegevens (64 procent) en e-mail correspondentie (59 procent). Minder dan de helft meent bovendien dat ze ook opgenomen telefoongesprekken (48 procent) of sociale mediaberichten (41 procent) kunnen laten verwijderen.

"Bijna alles wat we doen, creëert een spoor van informatie die kan worden verzameld, verwerkt en zelfs verspreid. Organisaties die deze informatie verzamelen, moeten hier zorgvuldig mee omgaan en de gegevens goed beheren en beschermen. De voorgestelde Europese hervorming voor de richtlijn over gegevensbescherming is een eerste stap naar betere bescherming van consumenten", zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. “Toch blijkt uit ons onderzoek dat consumenten er anders in staan. Ook al delen zij bijna hun hele zakelijke en sociale leven online, zij wantrouwen organisaties op het naleven van verzoeken om persoonlijke gegevens te verwijderen. Organisaties kunnen deze negatieve houding wegnemen door consumenten te informeren over hun beleid en procedures.”

“Of informatie zich op papier, online of in een digitale databank bevindt, bedrijven moeten weten welke informatie ze bezitten, waar deze bewaard wordt, en hoe gegevens veilig gewist of vernietigd kunnen worden als daar om gevraagd wordt -en dit op een transparante en verantwoordelijke manier uitvoeren”, vervolgt Strik. “Het digitaliseren van belangrijke papieren documenten zou een goede eerste stap zijn voor veel bedrijven. Hierdoor kunnen gegevens worden samengevoegd in een centrale database. Bedrijven hebben veel te winnen bij het opbouwen van vertrouwen en het voldoen aan wet- en regelgeving. Vertrouwen leidt tot loyaliteit en trouw drijft de verkoop op.”

 
Meer over
Lees ook
ABN AMRO: Cyberdreiging onder mkb'ers flink toegenomen

ABN AMRO: Cyberdreiging onder mkb'ers flink toegenomen

Steeds meer bedrijven in Nederland hebben wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 zakelijke klanten die eind- of medeverantwoordelijk zijn voor de cyberveiligheid van hun bedrijf. In 2023 geldt dit voor meer dan driekwart van de bedrijven, terwijl dit begin vorig jaar nog bij ‘slechts’ 45 proc1

Qualys Threat Research brengt 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen aan het licht

Qualys Threat Research brengt 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen aan het licht

Qualys detecteerde in 2022 wereldwijd meer dan 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen. Cybercriminelen maken hier steeds opportunistischer en flexibeler misbruik van om succesvolle aanvallen uit te voeren. Dit blijkt uit het 2023 TruRisk Research Report van de Qualys Threat Unit (TRU)

Arctic Wolf Annual Threat Report: brede aanvallen en innovatieve tactieken worden de norm in een turbulent cyberdreigingslandschap

Arctic Wolf Annual Threat Report: brede aanvallen en innovatieve tactieken worden de norm in een turbulent cyberdreigingslandschap

Een gebrek aan multi-factor authenticatie (MFA) leidde tot meer BEC-aanvallen in 2022. Dit is een van de uitkomsten van het nieuwe jaarlijkse Arctic Wolf Labs Threat Report. 2022 was een turbulent jaar met veel dreigingen. Zo verstoorde de invasie van Rusland in Oekraïne de activiteiten van de belangrijkste ransomware groepen en werden de kwetsbaa1