Privacywaakhonden: ‘Adobe beveiligde data van 38 miljoen klanten onvoldoende’
Adobe is de fout ingegaan met de beveiliging van persoonsgegevens van 38 miljoen klanten. De gegevens werden in 2013 door hackers buitgemaakt tijdens een cyberaanval.
De Australische privacywaakhond, de Office of the Australian Information Commissioner, onderzocht de hack samen met de Ierse Data Protection Commissioner en de Office of the Privacy Commissioner of Canada. Bij de hack werden allerlei persoonlijke gegevens van Adobe klanten buitgemaakt. Het ging onder andere om e-mailadressen, wachtwoorden, wachtwoordhints en informatie over betaalkaarten.
Data was slecht beveiligd
De informatie over betaalkaarten was versleuteld opgeslagen en de wachtwoorden waren gehasht. Hierbij is echter voor een zwakke methode gekozen, waardoor de aanvallers veel wachtwoorden alsnog konden achterhalen. Wachtwoordhints waren als platte tekst opgeslagen en dus onbeveiligd.
De privacywaakhonden concluderen in het onderzoek dat Adobe te weinig maatregelen heeft genomen om de persoonlijke informatie van klanten te beschermen. De Office of the Australian Information Commissioner benadrukt wel dat Adobe juist en adequaat op de cyberinbraak heeft gereageerd door maatregelen aan te kondigen. Via een audit wordt gecontroleerd of deze maatregelen inderdaad zijn doorgevoerd en de situatie is verbeterd.