Wintervakantie in coronatijd: Kinderen zochten online vooral naar Minecraft, DIY en Donald Trump

kaspersky-lab-400300

Nieuw onderzoek van Kaspersky Safe Kids laat zien waar kinderen tijdens de wintervakantie 2020-2021 wereldwijd het meest in geïnteresseerd waren. Ondanks hun ‘kleinere wereld’, als gevolg van de sociale beperkingen, genoten kinderen voornamelijk van YouTube (21%) en games (15%), waarbij Minecraft het populairst was. Oud-president Donald Trump prijkte bovenaan de lijst van zoekopdrachten naar beroemde mensen.

Dit jaar hebben kinderen een bijzondere wintervakantie gehad. Vanwege de pandemie werden winter-events in veel landen afgelast; en het bezoeken van oudere familieleden was ongewenst of verboden terrein. Kaspersky analyseerde de geanonimiseerde zoekopdrachten die door Kaspersky Safe Kids-gebruikers van 20 december tot 10 januari zijn aangevraagd, om te onderzoeken hoe deze kinderen het gebrek aan buitenactiviteiten compenseren. De vrijwillig verstrekte, geanonimiseerde metagegevens hebben betrekking op verzoeken die zijn gedaan via Bing, Google, Mail.ru, Yahoo !, Yandex en YouTube, zowel op mobiele telefoons als op desktops.

1ca5c365-5b93-4682-8f71-911efbabaad7 De meest populaire verzoeken hadden betrekking op YouTube (21%), gaming (15%), vertaalmachines (11%), communicatieplatforms (10%) en muziek (9%).

Meest populaire zoekopdrachten

Op YouTube zochten kinderen het vaakst naar videogames (37%). Ze zochten naar kanalen van gamestreamers die verschillende games spelen (39%) en naar kanalen van specifieke games, zoals Minecraft (19%). De andere meest gevraagde games op YouTube waren Among Us, Brawl Stars en Gacha Life, waarmee videoverhalen kunnen worden gemaakt.

De op een na meest prominente zoekcategorie (21%) op YouTube had betrekking op specifieke bloggers of kanalen. Het DIY-onderwerp werd behoorlijk populair onder kinderen, wat blijkt uit de top drie van verzoeken om kanalen zoals 5-Minute Crafts, 123 GO! en Troom Troom.

Het derde meest populaire zoekonderwerp op YouTube was muziek. De meest gezochte muzikanten waren K-pop bands BlackPink en BTS; zangers Ariana Grande en Billie Eilish; en rapper Travis Scott. De meest populaire nummers waren ‘Baby Shark’, ‘Dance Monkey’ en ‘Savage Love’.

Naast muzikanten en bloggers, zochten kinderen naar andere bekende persoonlijkheden. Donald Trump stond bovenaan de verzoeken van kinderen, voor andere veelgevraagde beroemdheden, waaronder actrice Emma Watson en ondernemer Elon Musk.

TikTok ook in trek

Een andere sterke interesse deze winter was TikTok, dat maandelijks 800 miljoen actieve gebruikers in meer dan 150 landen heeft. Tijdens de wintervakantie zochten kinderen naar ‘TikTok-mashup’, specifieke TikTok-ers en ‘hoe je beperkte modi op TikTok kunt wijzigen’. Bovendien was de meest populaire uitdaging om ‘proberen niet te lachen’.

“De zoektocht naar DIY laat zien dat kinderen nog steeds dol zijn op knutselen en de passie voor Gacha Life kan het vertellen van verhalen en het maken van tekenfilms vergemakkelijken. TikTok inspireert kinderen om creatieve video's te maken, terwijl popsterren in trek zijn om dansbewegingen te leren via hun videoclips. Kinderen laten zien dat ze weten hoe ze zichzelf moeten vermaken, ongeacht de pandemie. Wij, als volwassenen, kunnen daar wat van leren”, zegt Anna Larkina, expert op het gebied van webcontentanalyse bij Kaspersky.

Hier is wat advies van Kaspersky om ouders te helpen om het online positief en veilig te maken voor hun kinderen:

  • Moedig kinderen aan om de digitale omgeving te gebruiken voor creativiteit en de ontwikkeling van zelfexpressie. Je kunt ze bijvoorbeeld aanraden om op beweging gebaseerde dansspellen te spelen of samen aan video-challenge deelenemen.
  • Maak het account van je kind meer privé - TikTok heeft bijvoorbeeld onlangs de functie voor ouderlijk toezicht bijgewerkt.
  • Verdiep je in de interesses van je kinderen. Kaspersky Safe Kids kan je regelmatig rapporteren hierover. De app analyseert de online zoekactiviteit en beheert de schermtijd zonder inbreuk te maken op hun persoonlijke ruimte.

Lees meer op Securelist voor meer informatie over de recente bevindingen van Kaspersky over de interesses van kinderen.

Meer over
Lees ook
200 miljoen keer ingelogd met DigiD

200 miljoen keer ingelogd met DigiD

Nederlanders hebben in 2015 in totaal ruim 200 miljoen keer ingelogd met DigiD. Dit is 21% meer dan in 2014 en zelfs een verdubbeling ten opzichte van 2013. 12 miljoen Nederlanders hebben in 2015 ingelogd via de inlogmethode van de overheid. DigiD kan vandaag de dag worden gebruikt om bij 600 organisaties om overheidszaken online te regelen. DigiD1

Let’s Encrypt voor iedereen beschikbaar als open beta

Let’s Encrypt voor iedereen beschikbaar als open beta

De betaversie van Let’s Encrypt is publiekelijk beschikbaar. Iedere gebruiker kan hierdoor bij Let’s Encrypt een gratis SSL-certificaat aanvragen. Let’s Encrypt is een initiatief van de online burgerrechtenorganisatie Electronic Frontier Foundation (EFF) met als doel websitebeheerders een snelle en eenvoudige manier te bieden om een SSL-certificaa1

Vier miljoen klanten van Britse provider getroffen door datadiefstal

Vier miljoen klanten van Britse provider getroffen door datadiefstal

De Britse telecom- en internetprovider TalkTalk, onderdeel van AOL, is doelwit geworden van een cyberinbraak. Aanvallers hebben toegang gekregen tot privégegevens van vier miljoen TalkTalk-gebruikers. In eerste instantie leek het erop dat de aanvallers creditcardgegevens van klanten in handen hadden gekregen. TalkTalk heeft inmiddels echter op zij1