Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffer van datadiefstal

hacker

Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffers van cybercriminelen die data stelen. 48% van de e-commerce/online winkels en 41% van de financiële dienstverlenende organisaties is in de afgelopen 12 maanden door cybercrime financieelgerelateerde informatie kwijtgeraakt.

Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab onder IT-professionals. De e-commerce/online winkels blijkt de sector te zijn waarvoor het minst waarschijnlijk is dat zij ter bescherming van de financiële transacties gespecialiseerde antifraudemaatregelen zullen inzetten en updaten. Dit maakt de sector een interessant doelwit voor cybercriminelen die op zoek zijn naar financiële informatie.

Antifraudemaatregelen up to date houden

De houding van de twee sectoren ten opzichte van beveiligingstechnologie is duidelijk verschillend. 53% van de webshops geeft aan "alles in het werk te stellen om antifraudemaatregelen up to date te houden". Dit is 10% lager dan het algemene wereldwijde gemiddelde. De lage score is opvallend, aangezien het business model van webshops juist is gebaseerd op online en elektronische betalingsverwerking.

Financiële dienstverleners blijken proactiever te zijn bij de aanpak bij de beveiliging van hun financiële gegevens. 64% van de financiële dienstverleners geeft aan "alles in het werk stellen om antifraudemaatregelen actueel te houden". Hiermee staat het financiële dienstverleningssegment ten opzichte van alle overige segmenten op een gedeelde eerste plaats. Bovendien meldt 52% van de financieel dienstverleners nieuwe technologieën te willen implementeren ter bescherming van financiële transacties, vergeleken met 46% in het segment e-commerce/online winkels.

Beveiligde verbindingen

De stappen die bedrijven in beide sectoren nemen nadat zij geconfronteerd werden met een ernstig datalek blijken wel vergelijkbaar te zijn. Het aanbieden van beveiligde verbindingen voor klanttransacties is de meest voorkomende stap. Deze stap werd genomen door 88% van de financiële dienstverlenende organisaties en 78% van de e-commerce/online winkels. Wel zijn financiële dienstverleners (78%) meer gericht op het leveren van gespecialiseerde oplossingen voor mobiele apparaten dan e-commerce/online winkels (56%). Kaspersky Lab waarschuwt dat de veiligheid van mobiele betalingen voor online handelaren in de toekomst een probleemgebied kan worden.

Lees ook
G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare heeft het API Security & Management Report gepubliceerd. Dit rapport onthult dat API's meer dan ooit worden ingezet, waardoor bedrijven de deur wijd openzetten voor meer online bedreigingen dan we eerder hebben meegemaakt. Het rapport maakt inzichtelijk dat er een kloof bestaat tussen het gebruik van API’s door bedrijven en hun vermogen1