Tool van ENISA vereenvoudigt melden van datalekken

Het European Union Agency for Network and Information Security (ENISA) stelt samen met de Duitse privacytoezichthouder een gratis tool beschikbaar die het melden van datalekken die betrekking hebben op persoonsgegevens moet vereenvoudigen. Via de tool kunnen bedrijven, overheidsinstellingen en andere partijen eenvoudig het datalek melden bij hun nationale privacytoezichthouder.

ENISA stelt dat de tool geschikt is voor het melden van alle soorten datalekken. Ook is de tool geschikt voor alle zakelijke sectoren, zowel private als publieke sectoren. De tool beoordeelt datalekken op basis van de informatie die wordt ingevoerd en geeft nationale privacytoezichthouder direct een beeld van de ernst van het datalek.

De tool is gratis beschikbaar voor alle geïnteresseerde partijen. De tool kan uitsluitend via e-mail worden aangevraagd bij ENISA. Meer informatie is beschikbaar op de website van ENISA.

Meer over
Lees ook
Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

De zorg staat aan de vooravond van een technologische revolutie waarin artificial intelligence (AI) en edge computing een bepalende rol zullen spelen. Naar verwachting zal de implementatie van zorg-gerelateerde AI met 41,4 procent groeien naar een marktwaarde van 51,3 miljard dollar in 2027, terwijl de markt voor edge cloud computing naar verwach1

Alex Pinto - de man achter het Verizon DBIR

Alex Pinto - de man achter het Verizon DBIR

Het Data Breach Investigations Report (DBIR) van Verizon bestaat al twaalf jaar. Beveiligingsspecialisten analyseren voor het rapport datalekken en andere beveiligingsincidenten die hebben plaatsgevonden. Door de grote hoeveelheid incidenten die geanalyseerd wordt, dit jaar meer dan veertigduizend, ontstaat een goed beeld van de werkwijze van cybe1

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekend1