‘Stel een internetdiploma in het basisonderwijs verplicht’

hacker

Het behalen van een digitaal vaardigheidsbewijs door kinderen zou op scholen verplicht moeten worden gesteld. Een dergelijke ‘internetdiploma’ helpt de Nederlandse interneteconomie veilig te stellen.

Dit adviseert de Nationale Cybersecurity Raad (CSR) vandaag aan de staatssecretarissen van Veiligheid en Justitie, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, meldt het Financieel Dagblad. Het CSR, waarin zowel de overheid, wetenschap als het bedrijfsleven zitting hebben, waarschuwt voor de gebrekkige kennis bij jongeren over de risico’s van het internet. Tegelijkertijd wijst de raad op een ‘kwalitatief en kwantitatief’ tekort aan goed opgeleide jongeren om aan de vraag naar cybersecurity-experts te kunnen voldoen.

Digitale toekomst veilig stellen

“Als Nederland niet voldoende investeert in cybersecurity komt dat onze welvaart en maatschappij niet ten goede. De digitale toekomst van Nederland moet veilig worden gesteld. Dat kan door te zorgen voor voldoende cybersecurity professionals en door de Nederlandse jeugd voor te bereiden op de digitale toekomst”, citeert het dagblad uit het advies. Het digitaal vaardigheidsbewijs moet kinderen vanaf de basisschool bewust en geïnteresseerd maken in de digitale wereld en het internet.

“Net als het behalen van een verkeers- of zwemdiploma, is het belangrijk dat al vanaf de basisschool kinderen internetwijs worden gemaakt. Het maakt ze bewust en ze raken geïnteresseerd in de digitale wereld”, zegt Dick Schoof tegenover het FD. Schoof neemt als nationaal coördinator terrorismebestrijding en veiligheid (NCTV) plaats in het CSR. De noodzaak voor een internetdiploma is volgens Schoof hoog “Als we dit niet doen dan is de digitale veiligheid, nee de digitale toekomst in het geding.”

Economische voordelen

Schoof merkt ook op dat een digitaal vaardigheidsbewijs voor kinderen grote economische voordelen kan bieden. “Als we digitale kennis verplicht opnemen in het studiecurriculum lopen we daar onmiddellijk mee voorop in de wereld en levert het ons op termijn een concurrentievoorsprong op.”

Meer over
Lees ook
Gezamenlijke brancheorganisaties maken zich zorgen: te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie

Gezamenlijke brancheorganisaties maken zich zorgen: te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie

Een coalitie van negen (branche)organisaties uit de digitale economie heeft de plannen die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd langs de digitale meetlat gelegd. Ze komen gezamenlijk tot de conclusie dat het kabinet digitalisering weliswaar belangrijk vindt, maar toch onvoldoende bereid blijkt om daarvoor regie te nemen en de juiste investeringen te1

IT Academy Noord-Nederland start met praktijkleergang Functionaris Gegevensbescherming

IT Academy Noord-Nederland start met praktijkleergang Functionaris Gegevensbescherming

IT Academy Noord-Nederland start op 20 april de praktijkleergang Functionaris Gegevensbescherming. Deze praktijkleergang, die in samenwerking met Insite Security wordt opgezet, biedt een praktische basis voor het aanpakken van privacyvraagstukken. De algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt vanaf mei 2018 van kracht en moet zorgen voo1

Praktische handvatten nodig voor veilig wissen van data in het hoger onderwijs

Praktische handvatten nodig voor veilig wissen van data in het hoger onderwijs

Universiteiten en hogescholen vinden veiligheid en het wissen van data essentieel bij het afvoeren van oude elektronica. Duurzaamheid vinden zij ook erg belangrijk. Er bestaan grote verschillen tussen instellingen in kennis en ervaring rond e-waste. Zij hebben dan ook behoefte aan praktische handvatten. Dat blijkt uit een enquête onder universite1