Slechts één op de vijf organisaties is in staat om digitale identiteiten veilig te beheren

De meeste bedrijven slecht voorbereid zijn op de overgang naar digitale dienstverlening, waardoor beveiliging van identiteit en toegang van gebruikers tekortschiet. Organisaties die willen meeliften op de digitalisering door snel nieuwe online diensten te ontwikkelen en aan te bieden, investeren vaak te weinig in adequate cybersecurity-maatregelen. Dit zorgt voor aanzienlijke risico’s, vooral voor de wijze waarop de toegang van gebruikers is geregeld.

Dit blijkt uit het onderzoek “Identity Crisis: How to Balance Digital Transformation and User Security?” van Capgemini en RSA onder ruim 800 managers en professionals uit de VS en Engeland, Duitsland, Frankrijk, de Benelux en Scandinavië. 62 procent van de respondenten stelt het zeer belangrijk of cruciaal te vinden om gebruikers op een veilige manier (meer) toegang tot digitale diensten te geven. Tegelijkertijd heeft slechts 26 procent de technologie hiervoor op orde. Organisaties erkennen de noodzaak om de gebruikersbeleving te verbeteren; 84 procent geeft aan dat meer flexibele en adaptieve authenticatiemethodes nodig zijn.

Ernstige beveiligingsincidenten leiden tot meer investeringen

Uit de resultaten blijkt verder dat bedrijven inmiddels in actie komen om hun bestaande beveiligingsmaatregelen te versterken. Vooral in de nasleep van ernstige beveiligingsincidenten, nemen de investeringen in Indentity and Access Management (IAM) merkbaar toe. Bijna zeven op de tien bedrijven (68 procent) melden een stijging van het budget voor IAM, 28 procent spreekt van een ‘sterke’ stijging.

Adaptive Authentication blijkt bepalend te worden voor gebruikerstoegang tot apparaten en services. In dit geval wordt het beveiligingsniveau aangepast aan het risicoprofiel van de gebruikers. Hoe hoger het ‘risicoprofiel’, hoe complexer het inlogproces. 84 procent van de organisaties geeft aan zo’n systeem te overwegen en prioriteit te geven aan toegang via meerdere methodes en apparaten.

Snel en efficiënt nieuwe diensten ontwikkelen

Ook geeft 85 procent van de organisaties aan het (zeer) cruciaal te vinden om snel en efficiënt nieuwe diensten te ontwikkelen met cloud technologie, met IAM. Ook blijken organisaties hechten veel waarde te hechten aan de hostinglocatie van beveiligingsdiensten. Bijna 90 procent prefereert of eist dat de hosting plaatsvindt in datacenters in het eigen land of de eigen regio.

Lees ook
Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen

Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen

Wanneer een DDoS-aanval op de organisatie plaatsvindt of cybercriminelen op een andere manier proberen de business-operatie van een bedrijf of overheidsorganisatie negatief te beïnvloeden, reageren veel IT-afdelingen door tal van security-tools in te zetten. Wie IT-beveiliging echter vooral vanuit oogpunt van business continuity bekijkt, komt al s1

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1