Slechts één op de vijf organisaties is in staat om digitale identiteiten veilig te beheren

De meeste bedrijven slecht voorbereid zijn op de overgang naar digitale dienstverlening, waardoor beveiliging van identiteit en toegang van gebruikers tekortschiet. Organisaties die willen meeliften op de digitalisering door snel nieuwe online diensten te ontwikkelen en aan te bieden, investeren vaak te weinig in adequate cybersecurity-maatregelen. Dit zorgt voor aanzienlijke risico’s, vooral voor de wijze waarop de toegang van gebruikers is geregeld.

Dit blijkt uit het onderzoek “Identity Crisis: How to Balance Digital Transformation and User Security?” van Capgemini en RSA onder ruim 800 managers en professionals uit de VS en Engeland, Duitsland, Frankrijk, de Benelux en Scandinavië. 62 procent van de respondenten stelt het zeer belangrijk of cruciaal te vinden om gebruikers op een veilige manier (meer) toegang tot digitale diensten te geven. Tegelijkertijd heeft slechts 26 procent de technologie hiervoor op orde. Organisaties erkennen de noodzaak om de gebruikersbeleving te verbeteren; 84 procent geeft aan dat meer flexibele en adaptieve authenticatiemethodes nodig zijn.

Ernstige beveiligingsincidenten leiden tot meer investeringen

Uit de resultaten blijkt verder dat bedrijven inmiddels in actie komen om hun bestaande beveiligingsmaatregelen te versterken. Vooral in de nasleep van ernstige beveiligingsincidenten, nemen de investeringen in Indentity and Access Management (IAM) merkbaar toe. Bijna zeven op de tien bedrijven (68 procent) melden een stijging van het budget voor IAM, 28 procent spreekt van een ‘sterke’ stijging.

Adaptive Authentication blijkt bepalend te worden voor gebruikerstoegang tot apparaten en services. In dit geval wordt het beveiligingsniveau aangepast aan het risicoprofiel van de gebruikers. Hoe hoger het ‘risicoprofiel’, hoe complexer het inlogproces. 84 procent van de organisaties geeft aan zo’n systeem te overwegen en prioriteit te geven aan toegang via meerdere methodes en apparaten.

Snel en efficiënt nieuwe diensten ontwikkelen

Ook geeft 85 procent van de organisaties aan het (zeer) cruciaal te vinden om snel en efficiënt nieuwe diensten te ontwikkelen met cloud technologie, met IAM. Ook blijken organisaties hechten veel waarde te hechten aan de hostinglocatie van beveiligingsdiensten. Bijna 90 procent prefereert of eist dat de hosting plaatsvindt in datacenters in het eigen land of de eigen regio.

Lees ook
Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare heeft het API Security & Management Report gepubliceerd. Dit rapport onthult dat API's meer dan ooit worden ingezet, waardoor bedrijven de deur wijd openzetten voor meer online bedreigingen dan we eerder hebben meegemaakt. Het rapport maakt inzichtelijk dat er een kloof bestaat tussen het gebruik van API’s door bedrijven en hun vermogen1

Mirco Kloss van TXOne Networks Europe: ‘Binnen OT is continuïteit echt alles’

Mirco Kloss van TXOne Networks Europe: ‘Binnen OT is continuïteit echt alles’

De scheidslijn tussen informatietechnologie (IT) en operationele technologie (OT) is aan het vervagen. Om goed te functioneren zijn OT-apparaten steeds afhankelijker van data en IoT-functies. Dat zorgt echter ook voor een verhoogd risico en nieuwe securityuitdagingen. Securityleverancier TXOne specialiseert zich op het snijvlak waar IT en OT overl1

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

De Stichting Etherreclame, beter bekend als Ster Reclame, zorgt voor de verkoop van reclameruimte op radio, tv en online van de Nederlandse publieke omroep. Data speelt bij alle processen een cruciale rol en moet dus altijd beschikbaar zijn, en niet te onderscheppen of manipuleren zijn. Systeem- en netwerkarchitect Marc Punte van de Ster, legt uit1