Slecht gesteld met privacy van kinderapps en -sites

privacy

Het is gesteld gesteld met de wijze waarop apps en websites voor kinderen omspringen met privacy. Van de 1.500 meest populaire apps en websites blijkt 67% persoonsgegevens te verzamelen. Daarnaast bieden veel van de apps en websites links aan waarmee de kinderen buiten de veilige online omgeving van de app terechtkomen.

Dit blijkt uit een internationale privacyscan van apps voor kinderen waar het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft deelgenomen. 69% van de apps biedt onvoldoende of geen mogelijkheden om het verzamelen van persoonlijke informatie te beperken. De helft van de scande apps en websites deelt persoonsgegevens van kinderen met derden, bijvoorbeeld voor het tonen van (gepersonaliseerde) reclames.

Foto’s en video’s uploaden

22% van de gescande apps en websites biedt de kinderen de mogelijkheid hun telefoonnummer achter te laten of foto´s/video´s te uploaden. 58% van de apps en websites biedt de kinderen de mogelijkheid door te klikken naar een website buiten de veilige omgeving van de app/website. Slechts een kwart (24%) van de apps en websites stimuleert ouderlijk toezicht of betrokkenheid. 71% van de apps en websites biedt geen mogelijkheden om accountinformatie te verwijderen.

Het CBP concludeert onder meer dat het bij de meeste apps niet mogelijk is te beoordelen wat de app precies doet, welke persoonsgegevens ermee worden verwerkt en voor welk doel. Geen van de door het CBP gescande apps heeft namelijk een specifiek op de app toegesneden privacybeleid. De privacyvoorwaarden zijn hierdoor algemeen, wat het moeilijk maakt te achterhalen hoe de specifieke app omspringt met privacy. De privacywaakhond wil dat ouders voor het downloaden op een makkelijke manier begrijpelijke informatie in de app-store kunnen vinden over de apps.

Goede voorbeelden

Overigens presteren niet alle kinderapps slechts. Uit het onderzoek komen ook enkele goede voorbeelden naar voren zoals dashboards voor ouders, maar ook het gebruik van avatars (virtuele online assistent) die voorkomen dat kinderen onbedoeld hun persoonlijke informatie delen.

De internationale scan is georganiseerd door het Global Privacy Enforcement Network (GPEN), een internationaal samenwerkingsverband van privacyautoriteiten. Bij de scan is gekeken naar privacyaspecten zoals de informatieverstrekking in de app-store, de persoonsgegevens die ingevoerd moeten worden bij installatie en of er gebruik wordt gemaakt van advertentienetwerken.

Meer over
Lees ook
Shadow-IT als ‘onzichtbaar’ gevaar

Shadow-IT als ‘onzichtbaar’ gevaar

Waarom zou je als gebruiker op IT moeten wachten als je met behulp van een emailadres en creditcard met één druk op de knop diverse tools binnen handbereik hebt om makkelijker en effectiever te werken? Software-as-a-Service-toepassingen zijn afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. En dat is niet zo vreemd. Toepassingen die in de1

Bolletje kiest voor het veilige communicatieplatform van Zivver

Bolletje kiest voor het veilige communicatieplatform van Zivver

Zivver, leider op het gebied van veilige communicatie-oplossingen, maakt bekend dat Bolletje heeft gekozen voor Zivvers veilige communicatieplatform. Hierdoor kunnen alle 200 werknemers met een mailaccount op een veilige en gebruiksvriendelijke wijze privacygevoelige informatie delen.

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

93 procent van de Europese medische organisaties heeft e-health-oplossingen geïmplementeerd, zoals monitoring op afstand via wearable devices en realtime communicatie met patiënten. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky onder 389 zorgorganisaties uit 36 landen, waaronder 99 zorgverleners uit Europa en 10 in Nederland, naar het gebruik van e-healt1