Signicat kondigt overname Encap Security aan

Signicat400250

Identityspecialist Signicat neemt Encap Security over van AllClear ID. Encap Security is gespecialiseerd in Strong Customer Authentication (SCA) in de volledige klantcyclus. Het bedrijf biedt onder meer een gebruiksvriendelijke mobiele authenticatie-app. Door de overname verstevigt Signicat zijn marktpositie als expert in digitale identificatie en authenticatie.

Encap Security werd in 2006 opgericht. Het kwam voort uit een project van Noorse banken met als doel het ontwikkelen van een innovatieve oplossing voor mobiele identificatie. Klanten door heel Europa, met name in de financiële sector, gebruiken het SCA-platform van Encap voor allerlei toepassingen rondom authenticatie en security. Encap heeft inmiddels miljoenen eindgebruikers en faciliteert jaarlijks honderden miljoenen transacties.

Gebundelde expertise

Signicat en Encap werken al ruim 10 jaar samen. De overname brengt hun expertise samen. Signicat biedt nu alle technologie die bedrijven in gereguleerde markten nodig hebben voor het verifiëren van identiteiten, onboarding en authenticatie. Daaronder vallen ook digitale handtekeningen en het autoriseren van betalingen via mobiele apparaten – allemaal in lijn met de PSD2-regels voor SCA.

De technologie van Encap gaat verder dan compliance. Het bedrijf gebruikt authenticatie als instrument om de klantervaring te verbeteren en waarde toe te voegen. Zo stelt de Encap-dienst Anonymous ID eindgebruikers in staat om het onboardingproces te pauzeren en later te hervatten, wat voorkomt dat mensen afhaken. Recovery of Authentication Profiles vereenvoudigt de overstap van een oud naar een nieuw apparaat.

Voorsprong op de markt

“Encap Security was zijn tijd ver vooruit toen het werd opgericht”, zegt Asger Hattel, CEO van Signicat. “Het was al bezig met mobile-first authenticatie lang voordat smartphones mainstream werden, en heeft nog steeds een voorsprong. Samen met Encap bieden we een zeer gebruiksvriendelijke, wachtwoordloze oplossing die consumenten en bedrijven beschermt tegen cyberrisico’s en fraude. Met deze overname zetten we een grote stap in onze strategie om Signicat te positioneren als leider in mobiele identiteiten en authenticatie.”

“Signicat en Encap Security hebben veel meer gemeen dan onze Noorse roots”, zegt Johan Sörmling, CEO van Encap Security. “Beide bedrijven bieden hun klanten de best mogelijke gebruikerservaring, zonder compromissen op veiligheid. Veel Europese bedrijven willen de impact van de SCA-regels op de klantervaring minimaliseren. Wij denken dan ook dat deze propositie op het juiste moment komt.”

Meer over
Lees ook
Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

InfosecurityMagazine bestaat tien jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Die vraag is voorgelegd aan Remco Geerts. Remco is bij Tesorion verantwoordelijk voor strategie en innovatie. Hij zit ruim 25 jaar in de sector. Hierdoor is hij niet alleen de juiste persoon voor die functie, maar ook voor dit interview.

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Volgens onderzoek van Orange Cyberdefense was de maakindustrie het afgelopen jaar het grootste doelwit van cyberaanvallen: bijna 33 procent trof deze sector. Al jaren is deze industrie het vaakst getroffen. Jeroen Wijnands, Head of OT Security bij Orange Cyberdefense, ziet bij het gros van deze bedrijven dezelfde misstappen. Dit zijn volgens hem d1

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare heeft het API Security & Management Report gepubliceerd. Dit rapport onthult dat API's meer dan ooit worden ingezet, waardoor bedrijven de deur wijd openzetten voor meer online bedreigingen dan we eerder hebben meegemaakt. Het rapport maakt inzichtelijk dat er een kloof bestaat tussen het gebruik van API’s door bedrijven en hun vermogen1