Signicat kondigt overname Encap Security aan

Signicat400250

Identityspecialist Signicat neemt Encap Security over van AllClear ID. Encap Security is gespecialiseerd in Strong Customer Authentication (SCA) in de volledige klantcyclus. Het bedrijf biedt onder meer een gebruiksvriendelijke mobiele authenticatie-app. Door de overname verstevigt Signicat zijn marktpositie als expert in digitale identificatie en authenticatie.

Encap Security werd in 2006 opgericht. Het kwam voort uit een project van Noorse banken met als doel het ontwikkelen van een innovatieve oplossing voor mobiele identificatie. Klanten door heel Europa, met name in de financiële sector, gebruiken het SCA-platform van Encap voor allerlei toepassingen rondom authenticatie en security. Encap heeft inmiddels miljoenen eindgebruikers en faciliteert jaarlijks honderden miljoenen transacties.

Gebundelde expertise

Signicat en Encap werken al ruim 10 jaar samen. De overname brengt hun expertise samen. Signicat biedt nu alle technologie die bedrijven in gereguleerde markten nodig hebben voor het verifiëren van identiteiten, onboarding en authenticatie. Daaronder vallen ook digitale handtekeningen en het autoriseren van betalingen via mobiele apparaten – allemaal in lijn met de PSD2-regels voor SCA.

De technologie van Encap gaat verder dan compliance. Het bedrijf gebruikt authenticatie als instrument om de klantervaring te verbeteren en waarde toe te voegen. Zo stelt de Encap-dienst Anonymous ID eindgebruikers in staat om het onboardingproces te pauzeren en later te hervatten, wat voorkomt dat mensen afhaken. Recovery of Authentication Profiles vereenvoudigt de overstap van een oud naar een nieuw apparaat.

Voorsprong op de markt

“Encap Security was zijn tijd ver vooruit toen het werd opgericht”, zegt Asger Hattel, CEO van Signicat. “Het was al bezig met mobile-first authenticatie lang voordat smartphones mainstream werden, en heeft nog steeds een voorsprong. Samen met Encap bieden we een zeer gebruiksvriendelijke, wachtwoordloze oplossing die consumenten en bedrijven beschermt tegen cyberrisico’s en fraude. Met deze overname zetten we een grote stap in onze strategie om Signicat te positioneren als leider in mobiele identiteiten en authenticatie.”

“Signicat en Encap Security hebben veel meer gemeen dan onze Noorse roots”, zegt Johan Sörmling, CEO van Encap Security. “Beide bedrijven bieden hun klanten de best mogelijke gebruikerservaring, zonder compromissen op veiligheid. Veel Europese bedrijven willen de impact van de SCA-regels op de klantervaring minimaliseren. Wij denken dan ook dat deze propositie op het juiste moment komt.”

Lees ook
Passwordless oplossingen verhelpen pijnpunten van MFA

Passwordless oplossingen verhelpen pijnpunten van MFA

Wachtwoorden gebruiken is vragen om problemen. Bijna elke dag is er in het nieuws wel een verhaal te lezen over hoe wachtwoorden gehackt, gelekt, gephisht of gestolen zijn. Dit probleem is niet iets van de laaste tijd, maar bestaat al jaren. Omdat het gebruik van alleen wachtwoorden ontoereikend is voor het beveiligen van online accounts, zoeken security-teams...

Mimecast waarschuwt bedrijven voor merkmisbruik door cybercriminelen

Mimecast waarschuwt bedrijven voor merkmisbruik door cybercriminelen

Cybercriminelen maken op grote schaal misbruik van bekende merken om bedrijven en consumenten op te lichten. Dat concludeert Mimecast na onderzoek. De securityspecialist detecteerde in 2020 gemiddeld 27 miljoen e-mails per maand waarin een merk wordt nagebootst. Dit is een stijging van maar liefst 44 procent ten opzichte van 2019.

Onderzoek Auth0: bedrijven voldoen niet aan klantverwachtingen op het gebied van inlogervaringen

Onderzoek Auth0: bedrijven voldoen niet aan klantverwachtingen op het gebied van inlogervaringen

Auth0, het moderne identiteitsplatform, deelt de resultaten van zijn internationale onderzoek naar Customer Identity and Access Management (CIAM), ‘The Login Experience Customers Want’. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Auth0 en marktonderzoeksbureau YouGov, laat zien dat de meeste organisaties niet voldoen aan de klantverwachtingen op het gebied...