Security Delta (HSD) erkend uitgever ECSO ‘Cybersecurity Made in Europe’ label

HSD Campus

Security Delta (HSD) is met ingang van d.d. 5 juli 2022 erkend uitgever van het European Cybersecurity Organisation (ECSO) ‘Cybersecurity Made in Europe’ label. Het label dient als een marktdifferentiator op basis van geografische locatie en is bestemd voor Nederlandse cybersecurity bedrijven die bezig zijn hun bedrijf te ontwikkelen. In nauwe samenwerking met Cyberveilig Nederland is het label nu betaalbaar en eenvoudig beschikbaar voor Nederlandse cybersecuritybedrijven.

ECSO (European Cybersecurity Organisation) is een Europese non-profit organisatie en partner van de Europese Commissie voor de implementatie van publiek-private partnerschappen op het gebied van cybersecurity. Hiernaast is ECSO een erkende speler in het Europese institutionele landschap. ECSO ondersteunt allerlei soorten initiatieven en projecten die tot doel hebben de Europese cybersecurity te ontwikkelen en bevorderen.  

Het ECSO ‘Cybersecurity Made in Europe’ label vergroot het bewustzijn van de strategische waarde van cybersecurity bedrijven die hun oorsprong in Europa hebben en hun bedrijf ontwikkelen op basis van Europese waarden. Het label vergroot daarnaast de zichtbaarheid van deze bedrijven bij potentiële zakenpartners, eindgebruikers en investeerders in cybersecurity. Het label kan dienen als een toegankelijke manier voor innovatieve bedrijven om zich te onderscheiden van anderen.

De centrale uitgifte van het label door HSD is voornamelijk gericht op Nederlandse partijen. HSD werkt hiervoor samen met Cyberveilig Nederland en biedt voor leden van beide organisaties toegang tot het label, maar het label is ook beschikbaar voor andere cybersecuritybedrijven. In Europa zijn er meerdere uitgevers actief van het ‘Cybersecurity Made in Europe label’ die zich richten op partijen binnen hun regio. De rol van officieel uitgever van het (ECSO) ‘Cybersecurity Made in Europe’ label sluit aan op de HSD-partnerpropositie, waarbij HSD-partners extra onder het voetlicht worden gebracht op internationaal niveau. Daarnaast positioneert HSD zich hiermee ook verder op internationaal vlak.

Om in aanmerking te komen voor het ‘Cybersecurity Made in Europe label’ moet aan verschillende eisen worden voldaan. Het ‘Cybersecurity Made in Europe label’ is voor een periode van 12 maanden geldig, waar kosten aan verbonden zijn. Bedrijven die het label willen behouden, moeten ieder jaar het label laten vernieuwen bij HSD, waarbij zij opnieuw getoetst worden. In principe is HSD alleen een uitgifte instantie van in Nederland gevestigde ondernemingen.

De voorwaarden zijn:

  • Gevestigd in Europa: het bedrijf moet geregistreerd zijn en haar hoofdkantoor hebben in Europa. Als het bedrijf uitmaakt van een grotere groep, dan moet de groep geregistreerd zijn in Europa.
  • Europees eigendom: er mag geen overwicht zijn van buitenlandse eigenaren in de eigendomskring.
  • Europa is de primaire markt: het bedrijf moet documenteren dat meer dan 50% van hun cybersecurity-R&D en meer dan 50% van hun werknemers zich in de EU27, EFTA, EER-landen en/of het VK bevinden.
  • Geloofwaardige producten en diensten: het bedrijf moet verklaren dat ze voldoen aan de basisvereisten van ENISA’s ‘Indispensable baseline security requirements for the secure ICT products and services’.
  • Gegevens en privacy: het bedrijf moet verklaren dat het voldoet aan de AVG.
Meer over
Lees ook
‘’Innovatie op het gebied van cybersecurity blijft achter in Nederland’’

‘’Innovatie op het gebied van cybersecurity blijft achter in Nederland’’

De huidige innovatiekracht in Nederland en Europa op het gebied van cybersecurity blijft achter, ten opzichte van de Verenigde Staten en China. Dat blijkt uit het deze week verschenen boek ‘Security Innovation Stories’, geschreven door Bram de Bruijn in samenwerking met Frank van Summeren.

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise, ziet voor 2024 drie belangrijke trends rond cybersecurity en het dreigingslandschap. De eerste is dat de toenemende complexiteit en regelmaat van cyberaanvallen het steeds moeilijker zullen maken voor bedrijven om een goede cyberverzekering af te sluiten. De tweede trend die Zerto opmer1

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint, publiceert vandaag de tiende editie van het jaarlijkse State of the Phish-rapport. Hieruit blijkt dat meer dan twee derde (69%) van Nederlandse werknemers hun organisaties bewust in gevaar brengt. Dit leidt tot ransomware- of malware-infecties, datalekken of financieel verlies. Ondanks een lichte daling van succesvolle phishing-aanvall1