Samsung en Consumentenbond voor rechtbank wegens updates voor smartphones

hamer-rechter-rechtszaak

Samsung en de Consumentenbond staan vandaag in de rechtszaal tegenover elkaar. De Consumentenbond eist dat Samsung zijn telefoons gedurende de gehele gebruiksduur blijft updaten. Het gaat hierbij om een periode van minimaal twee jaar na aankoop of vier jaar na introductie. Ook wil de Consumentenbond dat Samsung duidelijke en goed vindbare informatie verstrekt aan consumenten over hoe lang en hoe vaak toestellen worden geüpdatet.

De Consumentenbond spande in februari 2016 al een kort geding aan tegen Samsung. Over dit kort geding schrijft de Consumentenbond: "In februari 2016 spande de Consumentenbond een kort geding aan tegen Samsung met vergelijkbare vorderingen. De rechter kwam toen niet tot een inhoudelijk oordeel omdat hij de kwestie te complex achtte voor de snelle kort gedingprocedure. Vanwege het belang voor consumenten, besloot de Consumentenbond een uitgebreidere bodemprocedure te starten en dagvaardde Samsung in november 2016. De rechtszaak vindt plaats in de Rechtbank Den Haag en begint om 9:30 uur."

Samsung is het niet eens met deze lezing en meldt in een reactie via e-mail: "De rechter oordeelde in het eerdere kort geding dat de Consumentenbond er niet in is geslaagd aan te tonen dat er sprake is van concrete beveiligingslekken in het Android besturingssysteem die voor de bezitters van een Samsung smartphone aanzienlijke risico’s met zich mee kunnen brengen. De rechter wees daarom alle vorderingen van de Consumentenbond af." De volledige uitspraak in dit kort geding is hier te vinden.

Weinig updates voor Android smartphones

Eerdere onderzoeken van de Consumentenbond wees uit dat veel Android smartphones niet voldoende worden geüpdatet. Zo blijkt uit het meest recente onderzoek - dat in februari 2018 werd uitgevoerd - dat 22% van de toestellen die tussen januari 2015 en februari 2018 werd geüpdatet in januari of februari 2018 een veiligheidsupdate heeft gekregen. Updates voor het besturingssysteem liepen nog verder achter. De Consumentenbond noemt de communicatie hierover richting consumenten gebrekkig.

De Consumentenbond heeft Samsung in november 2016 gedagvaard. De bond erkent dat Samsung sinds de dagvaarding zijn updatebeleid heeft verbeterd. Zo krijgen sommige modellen smartphones inmiddels maandelijks veiligheidsupdates. Dit geldt echter niet voor alle toestellen, iets wat de Consumentenbond via de rechter wil afdwingen.

Meer over
Lees ook
‘’Innovatie op het gebied van cybersecurity blijft achter in Nederland’’

‘’Innovatie op het gebied van cybersecurity blijft achter in Nederland’’

De huidige innovatiekracht in Nederland en Europa op het gebied van cybersecurity blijft achter, ten opzichte van de Verenigde Staten en China. Dat blijkt uit het deze week verschenen boek ‘Security Innovation Stories’, geschreven door Bram de Bruijn in samenwerking met Frank van Summeren.

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise, ziet voor 2024 drie belangrijke trends rond cybersecurity en het dreigingslandschap. De eerste is dat de toenemende complexiteit en regelmaat van cyberaanvallen het steeds moeilijker zullen maken voor bedrijven om een goede cyberverzekering af te sluiten. De tweede trend die Zerto opmer1

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint, publiceert vandaag de tiende editie van het jaarlijkse State of the Phish-rapport. Hieruit blijkt dat meer dan twee derde (69%) van Nederlandse werknemers hun organisaties bewust in gevaar brengt. Dit leidt tot ransomware- of malware-infecties, datalekken of financieel verlies. Ondanks een lichte daling van succesvolle phishing-aanvall1