Ruim 55.000 inloggegevens voor Snapchat buitgemaakt via phishing

Inloggegevens van 55.851 Snapchat accounts zijn eerder dit jaar buitgemaakt via een phishingaanval. Snapchat werd eind juli door een Britse overheidsfunctionaris op de hoogte gesteld van de aanval.

Dit meldt The Verge, dat e-mailberichten van Snapchat in handen heeft. Aanvallers hebben via gecompromitteerde Snapchat accounts de malafide URL klkviral.org verspreid naar gebruikers. Wie op deze link klikte kreeg een legitiem ogende inlogpagina van Snapchat voorgeschoteld. In werkelijkheid ging het echter om een phishingpagina; wie zijn inloggegevens op klkviral.org invulde gaf hiermee onbedoeld zijn inloggegevens door aan de aanvallers. Snapchat vermoedt volgens e-mails die in handen zijn van The Verge dat de aanval verband houdt met een eerder security incident bij Snapchat, dat naar verluid werd gecoördineerd vanuit de Dominicaanse Republiek.

Getroffen accounts gereset

In totaal zijn de inloggegevens van 55.851 Snapchat accounts buitgemaakt bij de aanval. Niet alle inloggegevens lijken legitiem te zijn. Na de aanval zijn de inloggegevens van het merendeel van de getroffen accounts door Snapchat gereset. Getroffen gebruikers zijn hiervan via e-mail op de hoogte gesteld. Het is onduidelijk hoe lang de aanvallers hun gang hebben kunnen gaan. Wel is duidelijk dat Google klkviral.org op 24 juli als malafide heeft gemarkeerd en heeft geblokkeerd in de zoekresultaten van de zoekmachine Google. Snap, het bedrijf achter Snapchat, houdt samen met Google en andere techbedrijven een lijst bij met bekende malafide websites.

"Het spijt ons indien iemand om de tuin wordt geleid door phishing", zegt een woordvoerder van Snap tegen The Verge. "Ondanks dat we niet kunnen voorkomen dat mensen hun Snapchat inloggegevens delen met derde partijen, hebben we geavanceerde beveiliging om verdacht gedrag te detecteren en voorkomen. We moedigen Snapchatters aan altijd sterke wachtwoorden te gebruiken, login verificatie in te schakelen en nooit third-party apps of plugins te gebruiken."

Lees ook
Criminelen gebruiken DDoS-aanvallen via de telefoon om bedrijven af te persen

Criminelen gebruiken DDoS-aanvallen via de telefoon om bedrijven af te persen

Cybercriminelen blijken voorbeeld te zijn voor andere criminelen die bedrijven en overheden via de telefoon proberen af te persen. De criminelen proberen telefooncentrales van bedrijven onbereikbaar te maken door deze te bestoken met een grote hoeveelheid telefoontjes. De tactiek lijkt veel op de DDoS-aanvallen die op internet met grote regelmaat1

‘Let's talk about it’

‘Let's talk about it’

Trend Micro, specialist op het gebied van beveiligingssoftware, introduceert Let’s talk about it. Dit initiatief van Trend Micro en gespecialiseerde partners heeft als doel de kennis en het bewustzijn rondom security te vergroten. Dit door het organiseren van kennissessies voor it-managers. Nieuwe security-uitdagingen De ontwikkelingen op het gebi1

Criminelen stelen 80 miljoen Zuid-Koreaanse creditcards

Criminelen stelen 80 miljoen Zuid-Koreaanse creditcards

Criminelen hebben vermoedelijk de creditcardgegevens van tachtig miljoen Zuid-Koreanen weten te stelen. De cybercriminelen wisten de beveiliging van maar liefst drie verschillende creditcardmaatschappijen in het land te omzeilen. Zij konden vervolgens met de creditcardgegevens aan de haal gaan. De financiële toezichthouder in Zuid-Korea meldt dat1