‘Romantische phishing’ is populairder dan ooit

Kaspersky Lab experts constateren dat dit jaar veel meer phishing-praktijken plaatsvinden rondom Valentijnsdag dan een jaar geleden. Het aantal gedetecteerde en geblokkeerde pogingen om frauduleuze romantische of erotische websites te bezoeken is in de eerste helft van februari meer dan verdubbeld in vergelijking met diezelfde periode in 2018. Cybercriminelen lijken elke aanleiding aan te grijpen om geld en gegevens buit te maken, zo blijkt uit de dreigingsanalyses. De Kaspersky Lab experts hebben wereldwijd 4,3 miljoen criminele activiteiten opgespoord tegen 2 miljoen afgelopen jaar in aanloop naar Valentijnsdag.

kasperskylab_200x46 De zwaarst getroffen landen zijn Brazilië (ruim 6,4 procent van alle detecties), Portugal (meer dan 5,8 procent) en Venezuela (5,5 procent). Daarna komen Griekenland (5,3 procent) en Spanje (5,1 procent). Uit grondige analyse van de e-mails blijkt dat fraudeurs nietsvermoedende consumenten vooral in de val proberen te lokken met geschenkartikelen die zogenaamd in de voorverkoop zijn. Erotische artikelen zijn erg populair. Waakzaamheid is belangrijk, ook als er liefde in het spel is, zo onderschrijven de bevindingen van het Kaspersky Lab onderzoek.

"Ons onderzoek toont aan dat er geen verschil is tussen phishing-activiteiten in het kader van grote sportevenementen, nep-facturen of romantische voorwendselen”, zegt Andrey Kostin, Secuity-expert bij Kaspersky Lab. “Al deze activiteiten zijn gericht op het stimuleren van emoties. Of het nu gaat om opwinding, stress of liefde. Zo kan bijna alles een wapen worden voor cybercriminelen. Deze gedetecteerde piek in aanloop naar Valentijnsdag is opnieuw een goede waarschuwing dat we altijd voorzichtig moeten zijn op het internet. Ook als je heel onschuldig online een bos bloemen voor je geliefde bestelt.”

Meer over
Lees ook
Cyberrad maakt risico's van cybercrime inzichtelijk voor ondernemers

Cyberrad maakt risico's van cybercrime inzichtelijk voor ondernemers

MKB-Nederland en TNO hebben het nieuwe Cyberrad geïntroduceerd. Het Cyberrad is een instrument dat ondernemers bewust moet maken van de risico's van cybercrime. Het rad geeft per sector aan welke risico's er zijn en welke maatregelen bedrijven kunnen nemen om bedrijfsschade te voorkomen of beperken. De organisaties stellen dat grote bedrijven die1

Ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen

Ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen

Ondernemers zijn met regelmaat doelwit van cybercriminelen. Vooral phishing komt veel voor. Maar liefst 1 op de 5 ondernemers blijkt slachtoffer te zijn geworden van een phishingaanval. Dit blijkt uit onderzoek van Unizo, een Belgische ondernemersorganisatie, onder 695 ondernemers. 4 op de 10 ondervraagde ondernemers geeft aan met cybercrime te ma1

Cybercriminelen hacken per ongeluk phishingwebsite van collegahackers

Cybercriminelen hacken per ongeluk phishingwebsite van collegahackers

Een groep hackers heeft een blunder gemaakt. De hackers probeerde een website van een Britse bank aan te vallen en te defacen. In werkelijkheid vielen zij echter een phishingwebsite aan die juist door collega-hackers was opgezet om klanten van de bank te kunnen hacken. Richard Clayton van de Britse Cambridge Universiteit meldt dat de defacement va1