Proofpoint 2022 Human Factor Report: cybercriminelen zijn creatief geworden
Proofpoint, een toonaangevend cybersecurity- en compliance-bedrijf, presenteert zijn jaarlijkse Human Factor-rapport. Hierin wordt inzicht gegeven in de drie belangrijkste aspecten van gebruikersrisico's: kwetsbaarheid, aanvallen en privileges. Het rapport laat ook zien dat cybercriminelen op steeds creatievere wijze proberen om de menselijke kwetsbaarheid te exploiteren.
- Cybercriminelen beseffen dat onze smartphone de sleutel is tot zowel ons persoonlijke als ons professionele leven. In de VS is het aantal smishing-pogingen het afgelopen jaar meer dan verdubbeld, terwijl in het VK meer dan 50% van de smishing-pogingen in het teken stond van een pakket dat zogenaamd bezorgd zou worden. Bovendien voerden cybercriminelen meer dan 100.000 telefoongerichte aanvallen per dag uit.
- Gebruikers met hoge privileges zijn een interessant doelwit. Managers en leidinggevenden vormen slechts 10% van de totale gebruikers binnen organisaties, maar lopen wel bijna 50% groter risico op een cyberaanval.
- Meer dan 80% van de bedrijven wordt elke maand aangevallen door een gecompromitteerd leveranciersaccount. Training in beveiligingsbewustzijn die zich richt op bedreigingen in de supply chain is essentieel voor organisaties.
- Microsoft OneDrive en Google Drive worden het meest door aanvallers gebruikt. Vorig jaar had 35% van de cloudafnemers die een verdachte aanmelding zag, na de inbreuk ook te maken met verdachte bestandsactiviteit. Hieruit blijkt dat het risico groter wordt naarmate bedrijven meer gebruikmaken van de cloud. Gemiddeld bleek ongeveer 10% van de organisaties ten minste één goedgekeurde, actieve, maar schadelijke applicatie in hun omgeving te hebben.
- De hand-in-hand relatie tussen malware-verspreiders en ransomware-exploitanten gaat door. Meer dan 20 miljoen berichten probeerden tussen 1 januari en 31 december 2021 malware af te leveren die gekoppeld was aan een uiteindelijke ransomware-aanval.
- Aanvallers liften mee op de massacultuur. Cybercriminelen gebruikten in 2021 beroemdheden zoals Justin Bieber en The Weeknd, of Netflix-serie Squid Game in hun berichten. In oktober verstuurden cybercriminelen e-mails met Squid Game als thema naar slachtoffers in de VS. Hierbij werden de slachtoffers vroege toegang tot het volgende seizoen beloofd, of zelfs de mogelijkheid om in toekomstige afleveringen te figureren.
- Cybercriminelen blijven inspelen op wereldwijde conflicten. Eerder dit jaar reageerden dreigers en APT-groepen op de Russische invasie in Oekraïne. Proofpoint zag verwoestende wiper-malware die werd ingezet tegen Oekraïense organisaties en belangrijke communicatie-infrastructuur. Daarnaast zijn er Wit-Russische en Chinese partijen die zich specifiek richten op Europese instanties die betrokken zijn bij vluchtelingenopvang en andere hulpverlening.
Lees ook
Fortinet waarschuwt voor online feestdagen-criminaliteit: vier veelgebruikte scams
Security leverancier Fortinet waarschuwt voor feestdagen-cyberscams en geeft een top 4 van veel gebruikte online-oplichtpraktijken. Sinterklaas en kerst komen eraan, en cybercriminelen zijn al druk bezig met het bedenken van slimme trucs waarmee ze dit winkelseizoen zelfs de meest beveiligingsbewuste consumenten om de tuin kunnen leiden. De feestdagen...
Cyberscams tijdens de feestdagen
Nu het feestdagenseizoen nadert, breekt ook het seizoen voor cyberscams aan. Cybercriminelen profiteren van de vrijgevigheid van de mens tijdens deze dagen. Extra alertheid is daarom nog belangrijker. Hier is een vooruitblik op de trucs en trends die zich mogelijk verder ontwikkelen in het winterse dreigingslandschap.
Qualys neemt deel aan Microsoft Security Copilot Partner Private Preview
Qualys neemt deel aan de Microsoft Security Copilot Partner Private Preview. Microsoft selecteerde Qualys vanwege de lange ervaring die het bedrijf heeft met de beveiligingsoplossingen, de medewerking die het verleent aan de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit en de hechte relatie.