Persoonlijke gegevens honderdduizenden leaserijders op straat

Honderdduizenden zakelijke leaserijders zijn potentieel slachtoffer van grootschalige datalekken bij tientallen leasemaatschappijen. Door verschillende gaten in de portalen van tenminste 52 leasemaatschappijen zijn persoonsgegevens, leasecontracten en leasebedragen mogelijk op straat komen te liggen. Dat heeft IT-beveiliger ESET ontdekt. Inmiddels hebben de getroffen leasemaatschappijen met behulp van ESET de lekken gedicht. Het is onduidelijk of er de afgelopen tijd misbruik is gemaakt van de lekken.

De enorme datalekken kwamen per toeval aan het licht. Voor de eigen medewerkers was ESET op zoek naar een nieuwe beheerder van het leasewagenpark. Voordat de IT-beveiliger met een partij in zee wilde gaan, analyseerde de security-experts de beveiliging van de klantportalen van enkele leasemaatschappijen. Al snel bleek dat het bij de onderzochte leasemaatschappijen betrekkelijk eenvoudig was om toegang te verschaffen tot privacygevoelige informatie van derden, zoals alle gegevens omtrent de auto en persoonlijke informatie van de berijder. Dergelijke informatie wordt zelfs door de RDW niet gedeeld.

Vaak zelfde softwarepakket

De toegang tot de gegevens van leaserijders was in de meeste gevallen mogelijk door gaten in een softwarepakket, dat het merendeel van de Nederlandse leasemaatschappijen voor hun portaal gebruikt. Weliswaar hadden de maatschappijen allemaal een eigen versie van het portaal, maar na onderzoek van ESET bleek dat ze één dataserver deelden. Hoewel elke maatschappij een eigen database op die server had, maakte elk portaal verbinding met hetzelfde account. Daardoor was het mogelijk om gegevens bij alle aangesloten leasemaatschappijen op te vragen. Het lukte een onderzoeker van ESET bijvoorbeeld om zonder problemen de eigen auto en zijn privégegevens op te vragen, terwijl de wagen bij een andere leasemaatschappij was ondergebracht. De expert kreeg eenvoudig toegang tot alle klantgegevens van maatschappijen die werkten met de bewuste software.

Verantwoordelijkheid

Dave Maasland, directeur ESET Nederland: “De lekken zijn gedicht en de gegevens van hun klanten zijn weer veilig. De berijders en de leasemaatschappijen zijn feitelijk slachtoffer van kwetsbaarheden in de gebruikte en vaak aangekochte software. Toch is het de verantwoordelijkheid van een leasemaatschappij om klanten een veilig portaal aan te bieden. Ze kunnen deze niet bij derden neerleggen, bijvoorbeeld leveranciers van softwarepakketten. Nu ging het om leasemaatschappijen, een volgende keer is het een andere branche. Om lekken te voorkomen is het belangrijk om de informatiebeveiliging in de hele keten te bekijken en niet alleen naar het eigen netwerk en omgeving. We zijn namelijk allemaal verbonden. Een optimale, up-to-date beveiliging blijft daarom van groot belang. Ook een periodieke security-test is nodig en bedrijven moeten hun softwareleverancier structureel hier naar vragen.”

Lees ook
Alex Pinto - de man achter het Verizon DBIR

Alex Pinto - de man achter het Verizon DBIR

Het Data Breach Investigations Report (DBIR) van Verizon bestaat al twaalf jaar. Beveiligingsspecialisten analyseren voor het rapport datalekken en andere beveiligingsincidenten die hebben plaatsgevonden. Door de grote hoeveelheid incidenten die geanalyseerd wordt, dit jaar meer dan veertigduizend, ontstaat een goed beeld van de werkwijze van cybercriminelen....

74% van alle OT-managers rapporteerde een datalek in afgelopen 12 maanden

74% van alle OT-managers rapporteerde een datalek in afgelopen 12 maanden

Fortinet heeft een onderzoek afgerond onder OT- managers bij organisaties met meer dan 2.500 werknemers. Hieruit blijkt dat de beveiliging van operationele technologie (OT) niet afdoende is geregeld. Het onderzoek laat zien dat 74% van alle OT-managers de afgelopen 12 maanden te maken kreeg met een datalek. Dit had vervolgens vervelende gevolgen voor...

Logingegevens populairste doelwit van cybercriminelen 

Logingegevens populairste doelwit van cybercriminelen 

Bij datalekken richten cybercrimininelen zich vooral op logingegevens (42%), gebruikersaccounts met speciale rechten (31%) en klantgegevens (31%). Dit blijkt uit onderzoek van SANS Institute. De impact van beveiligingsincidenten zat voor geraakte organisaties meer op het gebied van verlies aan vertrouwen van klanten (50%), zorgen op juridisch vlak (46%)...