Overgrote meerderheid bedrijven ziet cybercrime niet als een dreiging

Nederlandse bedrijven lijken weinig aandacht te hebben voor cybercrime. Maar liefst 90 procent ziet geen (ernstig) gevaar in cybercriminaliteit voor de eigen organisatie. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Online Security & e-Identity’ van SIDN en Connectis onder ruim 2.000 consumenten en meer dan 500 bedrijven.

Bedrijven: niets te vrezen?

Van alle bedrijven ziet 67,7 procent cybercrime slechts als ‘een beetje bedreigend’. Volgens 17,6 procent van de ondervraagde bedrijven is er zelfs geen vuiltje aan de lucht. De investeringsbereidheid in security is dan ook beperkt. Een ruime meerderheid (69,4 procent) gaat ervan uit dat het securitybudget het komende jaar gelijk blijft.

Gaat het toch mis, dan is de kans volgens de respondenten groot dat malware de boosdoener is. Bijna 60 procent noemt dit type aanval als ‘meest bedreigend’ voor de eigen organisatie. DDoS-aanvallen en diefstal van intellectueel eigendom en klantdata scoren vooral bij grotere organisaties hoog (> 50 procent).

Consumenten: bewust onveilig?

De antwoorden die consumenten gaven op het gebied van inloggen, lijken tegenstrijdig. Zo geeft 57,2 procent van de respondenten aan dagelijks in te loggen via social media, zoals Google en Facebook. Toch ervaart slechts 14,4 procent van de respondenten dit als veilig. En 54,4 procent logt dagelijks in met een gebruikersnaam en wachtwoord, terwijl slechts 37,5 procent van hen dit als veilig bestempelt.

Tegelijkertijd doen consumenten er weinig aan om hun eigen online identiteit beter te beschermen. Slechts 22,7 procent van de respondenten gebruikt een sterk wachtwoord. Een nog lager percentage kiest voor multifactor-authenticatie waarbij de gebruiker bijvoorbeeld inlogt met iets wat hij heeft (zoals een sms-code) en iets wat hij weet (zoals een wachtwoord).

“Consumenten ervaren identiteitsfraude, gehackt worden en diefstal van persoonlijke data als meest bedreigend. Het gebruik van sterke wachtwoorden en multifactor-authenticatie zijn dan goede basismaatregelen om de risico’s kleiner te maken”, zegt Esther Makaay, eID-specialist bij Connectis. “Dat bewustzijn ontbreekt nu nog.”

Meer aandacht voor security-bewustzijn

“Security-bewustzijn is zowel thuis als op de werkvloer nodig”, vervolgt Makaay. “Zodat je weet welke vormen van cybercrime er zijn, wat je kunt doen om cybercrime te voorkomen en wat je moet doen als je getroffen wordt. Helaas blijkt uit ons onderzoek dat nauwelijks wordt geïnvesteerd in security-bewustzijn. Slechts 16 procent van de bedrijven steekt geld in training en instructie.”

“Door de digitalisering is er voor cybercriminelen bij élk bedrijf wel iets te halen, zoals klantgegevens en intellectueel eigendom. Veel ondernemers lijken dat te vergeten”, zegt Roelof Meijer, directeur van SIDN dat in Nederland toeziet op het .nl-domein. “Ook bedrijven zonder webshop of online dienstverlening zijn een interessante en vaak makkelijke prooi. Daar moeten ondernemers zich bewuster van worden. Online security zou een centraal onderdeel moeten zijn van iedere onderneming.”

SIDN-615x462

Bekijk het volledige onderzoeksrapport.

Lees ook
8 op de 10 IT-managers denkt dat mobiele devices zullen uitgroeien tot voornaamste authenticatiemiddel

8 op de 10 IT-managers denkt dat mobiele devices zullen uitgroeien tot voornaamste authenticatiemiddel

MobileIron maakt de resultaten bekend van een onderzoek dat het in samenwerking met IDG heeft uitgevoerd. Hieruit blijkt dat zowel zakelijke gebruikers als beveiligingsprofessionals gefrustreerd zijn door de inefficiëntie en lakse beveiliging bij het gebruik van wachtwoorden als authenticatiemethode. 90% van alle beveiligingsprofessionals...

‘IT-managers worden overspoeld met cyberaanvallen vanuit alle richtingen’

‘IT-managers worden overspoeld met cyberaanvallen vanuit alle richtingen’

In het wereldwijde onderzoek The Impossible Puzzle of Cybersecurity dat in opdracht van Sophos is uitgevoerd, blijkt dat IT-managers worden overstelpt met cyberaanvallen vanuit alle richtingen. Het onderzoek toont ook aan dat zij hiermee worstelen door gebrek aan expertise, budget en up-to-date technologie. De enquête werd voorgelegd aan 3.100...

Android groeit in de zakelijke markt, maar veiligheid is een zorg, zegt nieuw onderzoek

Android groeit in de zakelijke markt, maar veiligheid is een zorg, zegt nieuw onderzoek

Het gebruik van Android-tablets en -computers neemt toe, maar beveiliging blijft een punt van zorg, zo blijkt uit het laatste onderzoek van Panasonic Business. Gemiddeld gebruiken 72% van de tablets en handheld-apparaten in bedrijven het Android-besturingssysteem (mobiele telefoons niet meegeteld). En dat terwijl 60% van de inkopers zegt dat Android...