Ook Nederlandse kassasystemen blijken besmet met malware

Project-Hook_Dexter

Verschillende Amerikaanse winkelketens zijn de afgelopen maanden slachtoffer geworden van malware die hun kassasystemen infecteerde. Cybercriminelen wisten op deze manier de betaalgegevens van honderden miljoenen klanten te stelen. De malware is echter niet alleen actief in de Verenigde Staten, maar ook op Nederlandse kassasystemen.

Dit blijkt uit onderzoek van Arbor Networks. Het bedrijf onderzocht de aanwezigheid van malware op kassasystemen wereldwijd en stelde op basis hiervan een kaart samen. Het bedrijf keek specifiek naar de malware Dexter en Project Hook, die beide zijn gericht op het stelen van betaalgegevens.

Nederlandse kassa's

Deze kaart laat zien dat nagenoeg over malware op kassasystemen kan worden aangetroffen, waaronder dus ook in Nederland. Vooral kassasystemen die op het Windows-besturingssystemen draaien zijn doelwit. De hoeveelheid geïnfecteerde kassasystemen in Nederland is overigens zeer beperkt. Arbor Networks houdt het op één of twee geïnfecteerde kassa's in geheel Nederland.

Nederland speelt echter ook een grote rol bij het opslaan van gestolen gegevens van betaalkaarten. Veel varianten van de Dexter-malware sturen volgens Arbor Networks gestolen informatie door naar een server met het IP-adres 80.82.87.24, dat eigendom is van de Nederlandse provider Ecatel. Dit is overigens niet verwonderlijk, aangezien Nederland een zeer grote speler is in de wereldwijde hostingmarkt. Nederland host dus simpelweg heel veel servers, waardoor de kans dat dit soort data in Nederland staat opgeslagen relatief groot is. 

Lees ook
G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

TA866 keert terug in grootschalige e-mailcampagne

TA866 keert terug in grootschalige e-mailcampagne

Proofpoint onderzoekers stellen de terugkeer van TA866 in een grootschalige e-mailcampagne vast. TA866 was negen maanden afwezig. Op 11 januari 2024 blokkeerde Proofpoint een grootschalige campagne van enkele duizenden e-mails gericht op Noord-Amerika.

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.