Nieuwe versie van BankBot slaagt erin Google Play Protect te omzeilen

malware

Een nieuwe versie van de banking trojan BankBot omzeilt detectie door beveiligingsfeatures van de Google Play Store door zijn malafide payload pas enkele uren na installatie te downloaden. De app bespioneert vervolgens gebruikers en steelt zowel inloggegevens van bankaccounts als SMS-berichten met TAN-codes. Onder meer Nederlandse gebruikers zijn doelwit van de malware.

Dit melden beveiligingsonderzoekers Nikolaos Chrysaidos van Avast, Niels Croese van SfyLabs en Lukas Stefanko van ESET. BankBot is een banking trojan die al meerdere malen heeft weten binnen te dringen in Google Play. Eerdere versies werden steeds binnen enkele uren door Google verwijderd, waardoor het aantal slachtoffers beperkt bleef. Een nieuwe versie van de malware past echter trucjes toe om detectie te voorkomen en heeft duizenden slachtoffers weten te maken. De anti-detectiemethode blijkt effectief; de eerste app die deze versie van BankBot bevatte werd op 13 oktober in Google Play aangetroffen, terwijl de meest recente app met BankBot tot 17 november actief was.

Verstopt in onschuldige ogende apps

De malware zit verstopt in ogenschijnlijk onschuldige applicaties die in Google Play worden aangeboden. Denk hierbij aan zaklamp-apps of games als solitair. Bij de installatie vragen de apps om beheerdersrechten. Indien gebruikers deze toekennen, gebeurt er in eerste instantie niets. Om detectie door Google Play Protect te voorkomen voeren de apps pas twee uur nadat gebruikers beheerdersrechten hebben toegekend hun eerste malafide acties uit.

Zodra gebruikers vervolgens een legitieme bankapplicatie openen, legt BankBot een nagemaakte interface over de bankapp heen. Gebruikers die hun inloggegevens invullen, versturen deze ongemerkt naar de cybercriminelen. Gebruikers worden vervolgens doorgestuurd naar de legitieme bankapp en merken dus niet direct dat zij doelwit zijn van BankBot. Zodra gebruikers een transactie proberen uit te voeren onderschept BankBot eventuele SMS-berichten met TAN-codes, die eveneens worden doorgestuurd naar de aanvallers. Dit stelt de aanvallers in staat frauduleuze transacties op te zetten op het bankaccount van slachtoffers.

Gebruikers wereldwijd zijn doelwit

BankBot richt zich op verschillende grote banken die klanten hebben in landen wereldwijd, waaronder Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Spanje, Portugal, Turkije, Griekenland, Rusland, de Dominicaanse Republiek, Singapore, de Filipijnen, de Verenigde Staten en Australië.

Meer informatie over BankBot is te vinden in de blogpost van Chrysaidos, Croese en Stefanko.

Lees ook
Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.

Dreigingsactor 'BattleRoyal' gebruikt DarkGate-malware voor cybercriminele doeleinden

Dreigingsactor 'BattleRoyal' gebruikt DarkGate-malware voor cybercriminele doeleinden

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint publiceren vandaag onderzoek over de activiteiten van dreigingsactor 'Battle Royal'. Deze actor gebruikt DarkGate- en NetSupport-malware om controle te krijgen over geïnfecteerde hosts via meerdere verschillende aanvalsketens en social engineering technieken.

Recruiters slachtoffer van malware door lures van TA4557

Recruiters slachtoffer van malware door lures van TA4557

Cybersecuritybedrijf Proofpoint brengt onderzoek naar buiten over nieuwe activiteit van TA4557. Dit is een financieel gemotiveerde dreigingsactor die bekend staat om het gebruik van lures met sollicitatiethema’s. Ook verspreidt het de More_Eggs backdoor, een strategische loop gemaakt voor het verlengen van de uitvoeringstijd wat de ontwijkingsmoge1