Nieuwe versie van BankBot slaagt erin Google Play Protect te omzeilen

malware

Een nieuwe versie van de banking trojan BankBot omzeilt detectie door beveiligingsfeatures van de Google Play Store door zijn malafide payload pas enkele uren na installatie te downloaden. De app bespioneert vervolgens gebruikers en steelt zowel inloggegevens van bankaccounts als SMS-berichten met TAN-codes. Onder meer Nederlandse gebruikers zijn doelwit van de malware.

Dit melden beveiligingsonderzoekers Nikolaos Chrysaidos van Avast, Niels Croese van SfyLabs en Lukas Stefanko van ESET. BankBot is een banking trojan die al meerdere malen heeft weten binnen te dringen in Google Play. Eerdere versies werden steeds binnen enkele uren door Google verwijderd, waardoor het aantal slachtoffers beperkt bleef. Een nieuwe versie van de malware past echter trucjes toe om detectie te voorkomen en heeft duizenden slachtoffers weten te maken. De anti-detectiemethode blijkt effectief; de eerste app die deze versie van BankBot bevatte werd op 13 oktober in Google Play aangetroffen, terwijl de meest recente app met BankBot tot 17 november actief was.

Verstopt in onschuldige ogende apps

De malware zit verstopt in ogenschijnlijk onschuldige applicaties die in Google Play worden aangeboden. Denk hierbij aan zaklamp-apps of games als solitair. Bij de installatie vragen de apps om beheerdersrechten. Indien gebruikers deze toekennen, gebeurt er in eerste instantie niets. Om detectie door Google Play Protect te voorkomen voeren de apps pas twee uur nadat gebruikers beheerdersrechten hebben toegekend hun eerste malafide acties uit.

Zodra gebruikers vervolgens een legitieme bankapplicatie openen, legt BankBot een nagemaakte interface over de bankapp heen. Gebruikers die hun inloggegevens invullen, versturen deze ongemerkt naar de cybercriminelen. Gebruikers worden vervolgens doorgestuurd naar de legitieme bankapp en merken dus niet direct dat zij doelwit zijn van BankBot. Zodra gebruikers een transactie proberen uit te voeren onderschept BankBot eventuele SMS-berichten met TAN-codes, die eveneens worden doorgestuurd naar de aanvallers. Dit stelt de aanvallers in staat frauduleuze transacties op te zetten op het bankaccount van slachtoffers.

Gebruikers wereldwijd zijn doelwit

BankBot richt zich op verschillende grote banken die klanten hebben in landen wereldwijd, waaronder Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Spanje, Portugal, Turkije, Griekenland, Rusland, de Dominicaanse Republiek, Singapore, de Filipijnen, de Verenigde Staten en Australië.

Meer informatie over BankBot is te vinden in de blogpost van Chrysaidos, Croese en Stefanko.

Lees ook
"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

"Lopende campagne beïnvloedt Azure cloudomgevingen" - Proofpoint

Onderzoekers van cybersecuritybedrijf Proofpoint zien een aanhoudende cloudaccount overnamecampagne. De campagne beïnvloedt tientallen Microsoft Azure-omgevingen en honderden gebruikersaccounts. Ook brengt de campagne accounts van senior executives in gevaar.

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

TA866 keert terug in grootschalige e-mailcampagne

TA866 keert terug in grootschalige e-mailcampagne

Proofpoint onderzoekers stellen de terugkeer van TA866 in een grootschalige e-mailcampagne vast. TA866 was negen maanden afwezig. Op 11 januari 2024 blokkeerde Proofpoint een grootschalige campagne van enkele duizenden e-mails gericht op Noord-Amerika.