Nieuwe tool helpt begrijpelijke privacyvoorwaarden op te stellen

Veel privacyvoorwaarden zijn voor gebruikers moeilijk te begrijpen, waardoor zij in de praktijk vaak niet weten waarmee zij precies akkoord gaan. Een nieuwe website van het ministerie van Economische Zaken (EZ) moet hier verandering in gaan brengen. De tool geeft bedrijven de mogelijkheid in enkele stappen begrijpelijke privacyvoorwaarden op te stellen.

De tool helpt bedrijven hun privacyvoorwaarden kort te houden en op begrijpelijke wijze op te stellen. Bedrijven kunnen met behulp van een vragenlijst hun voorwaarden op papier zetten en vervolgens op hun website plaatsen. De Autoriteit Persoonsgegevens is betrokken geweest bij de bouw van de tool. Daarnaast meldt het ministerie van EZ dat de tool is getest door het MKB.

Lang en complex

Minister Kamp van EZ: “Privacyvoorwaarden kunnen lang en complex zijn. Steeds meer, vaak kleinere bedrijven, ontwikkelen diensten en producten waarbij rekening moet worden gehouden met privacy van consumenten. Met dit hulpmiddel kunnen bedrijven helder en beknopter aangeven wat ze met gegevens van consumenten willen doen. Het scheelt ze tijd en gedoe. Consumenten kunnen dan makkelijker inzien hoe omgegaan wordt met hun gegevens en zo zelf beter keuzes maken welke diensten en producten ze af willen nemen.”

De tool is hier te vinden op de website.

privacyvoorwaarden-ez-generator
Meer over
Lees ook
Bedrijfsgegevens verzamelen bij werknemers – wat met de privacy?

Bedrijfsgegevens verzamelen bij werknemers – wat met de privacy?

In hun voortdurende streven naar meer efficiëntie – nodig om concurrenten het hoofd te bieden – verkennen steeds meer bedrijven de mogelijkheden van process mining. Met behulp van process-miningtechnologie kan men onderzoeken hoe processen werkelijk verlopen in een organisatie

Wintervakantie in coronatijd: Kinderen zochten online vooral naar Minecraft, DIY en Donald Trump

Wintervakantie in coronatijd: Kinderen zochten online vooral naar Minecraft, DIY en Donald Trump

Nieuw onderzoek van Kaspersky Safe Kids laat zien waar kinderen tijdens de wintervakantie 2020-2021 wereldwijd het meest in geïnteresseerd waren. Ondanks hun ‘kleinere wereld’, als gevolg van de sociale beperkingen, genoten kinderen voornamelijk van YouTube (21%) en games (15%), waarbij Minecraft het populairst was.

SURF Security en Privacy Award 2021 voor Universiteit Maastricht

SURF Security en Privacy Award 2021 voor Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht is de winnaar van de SURF Security en Privacy Award 2021. De universiteit krijgt de award voor de open wijze waarop zij hun kennis en ervaring hebben gedeeld over de ernstige ransomware-aanval die hen vlak voor kerst 2019 trof.