Nederlandse consument experimenteert met nieuwe identificatiemethoden

Signicat-2021-400275

Nederlanders staan open voor nieuwe, innovatieve manieren om hun identiteit aan te tonen. Dit blijkt uit Battle to Onboard, een groot Europees onderzoek van Signicat onder ruim 7600 consumenten van financiële producten zoals een bankrekening of hypotheek. Identificatie met behulp van een digitale identiteit zoals iDIN heeft echter nog altijd de voorkeur.

Het verifiëren van de identiteit is een belangrijk onderdeel van de aanvraag van een financieel product. Bijna de helft van de Nederlanders identificeerde zich al eens met NFC, waarbij de chip in een identiteitsbewijs tegen een smartphone aan wordt gehouden. Daarnaast staat ruim een kwart ervoor open om dit te proberen. Dit beeld zien we ook bij het identificeren met een biometrisch kenmerk zoals een vingerafdruk. De ervaringen met beide technologieën zijn overwegend positief.
 
De meeste Nederlanders identificeren zich het liefst op afstand met behulp van een digitale identiteit (39%) of via het inscannen van identiteitsdocumenten met de mobiele telefoon of webcam (29%). Een fysiek bezoek aan het filiaal staat op plek drie en is vooral populair onder 65-plussers. Slechts een fractie van de consumenten prefereert een ‘Zoom-achtig’ video-interview of het opnemen van een korte video.

Consument wil zelf kiezen

Veel mensen sluiten nu hun hypotheek of andere lening over in verband met de stijgende rente. Financiële dienstverleners die hiervan willen profiteren, moeten goed kijken naar hun identificatieproces. Nederlanders hechten namelijk aan keuzevrijheid. Ruim drie kwart van de consumenten wil bij de aanvraag van een financieel product kunnen kiezen uit verschillende identificatiemethoden. Is het noodzakelijk om een identiteitsbewijs te tonen in een fysieke vestiging? Dan begint bijna een derde niet eens met de aanvraag.
 
“De consument stelt steeds hogere eisen aan het onboardingproces”, zegt Thijs Vink, Chief Central and Southern Europe bij Signicat. “Sommige vormen van identiteitscontrole zijn duidelijk populairder dan andere. Uit dit onderzoek blijkt echter vooral dat consumenten keuze willen hebben. Slimme financiële dienstverleners spelen hierop in door verschillende identificatiemethoden aan te bieden. Alleen zo creëren ze de optimale klantervaring voor iedereen.”

Battle to Onboard

Aan het onderzoek ‘Battle to Onboard’ werkten ruim 7600 consumenten uit 14 verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. De respondenten beantwoordden een reeks vragen over hun ervaringen en voorkeuren bij de aanvraag van financiële producten. Met dit onderzoek brengt Signicat de verwachtingen van de moderne consument in kaart, zodat financiële dienstverleners hun onboardingproces kunnen verbeteren.
 
Benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport? U kunt het rapport hier downloaden. 
Meer over
Lees ook
ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Infographic: lichaamstaal zegt veel over social engineering

Het Japanse Gengo heeft een interessante infographic opgesteld over de rol van lichaamstaal bij social engineering. Zoals bekend is social engineering een belangrijk hulpmiddel voor cybercriminelen om bijvoorbeeld inloggegevens van gebruikers los te krijgen. Hoewel de infographic verder gaat dan 'enkel en alleen' security-gerelateerde vormen van n1