Musk, Zuckerburg en Kutcher investeren in computer die denkt als een mens

Tesla-oprichter Elon Musk, Facebook-CEO Mark Zuckerburg en acteur Ashton Kutcher investeren gezamenlijk 40 miljoen dollar in een nieuw artificial intelligence (AI)-bedrijf. Het bedrijf Vicarious werkt aan technologie die de neocortex van het menselijk brein simuleert. Dit moet het mogelijk maken een computer te ontwikkelen die denkt als een mens. Vicarious kwam eerder in het nieuws door de CAPTCHA-beveiliging met zijn AI-technologie te kraken.

Dit meldt de Wall Street Journal (WSJ) in een blogpost. De neocortex is het gedeelte van het menselijk brein dat belangrijke handelingen mogelijk maakt. Denk hierbij aan het besturen van je lichaam of het vertalen van signalen van je ogen naar beelden. Ook worden berekeningen uitgevoerd in de neocortex en zorgt het deel dat je in een bepaalde taal kunt communiceren. De neocortex is dan ook verantwoordelijk voor veel kenmerkende handelingen van menselijk gedrag.

Denken als een mens

Het AI-bedrijf Vicarious probeert daarom de neocortex van de mens om te zetten in computercode. Hiermee hoopt het bedrijf een computersysteem te ontwikkelen dat kan denken als een mens. Dit is een ambitieus doel, maar Vicarious is zeker niet het eerste bedrijf dat mogelijkheden op dit gebied onderzoekt. Ook IT-bedrijven als Google, Microsoft, Facebook en IBM zijn op dit vlak actief.

Scott Phoenix, medeoprichter van Vicarious, zegt tegen de WSJ te hopen dat zijn technologie het uiteindelijk mogelijk maakt computers te bouwen die kunnen leren hoe zij ziektes kunnen genezen en goedkope, duurzame energie kunnen produceren. De oprichter van het AI-bedrijf stelt dat mensen op dit moment veel handelingen uitvoeren die eigenlijk door computers uitgevoerd zouden moeten worden. Het lijkt er overigens niet dat Vicarious zijn doel op korte termijn gaat realiseren. Phoenix zegt niet te verwachten dat zijn bedrijf op korte termijn winst gaat draaien.

CAPTCHA's

Vicarious kwam eerder in het nieuws door de CAPTCHA-beveiliging te kraken. Deze beveiliging bestaat uit een reeks cijfers en letters die wazig, doorgestreept of schuin worden weergegeven. Deze cijfers en letters konden tot nu toe niet door computers worden gelezen, waardoor CAPTCHA's het mogelijk maken mensen van computers te onderscheiden.

De start-up Vicarious slaagde er echter in de CAPTCHA's desondanks te kraken. Het bedrijf heeft meerdere demonstraties gegeven om dit te bewijzen. Over de manier waarop het bedrijf de CAPTCHA's toch door computers kan laten lezen laat Vicarious niets los. Het kraken van de beveiliging is dan ook uitsluitend bedoeld om aan te tonen dat de eerste stap naar een computer die denkt als een mens is gezet.

Meer over
Lees ook
Machine learning biedt grote potentie voor beveiliging

Machine learning biedt grote potentie voor beveiliging

Machine learning (ML) en artificial intelligence (AI) zijn de buzzwords van dit moment in de IT. Dat geldt ook op het gebied van security, waar teams een dringende behoefte hebben aan meer geautomatiseerde methoden voor het detecteren van bedreigingen en kwaadaardig gebruikersgedrag. Deze teams worden namelijk vaak overspoeld met meldingen, omdat1

‘Meeste IT-beslissers zien Artificial Intelligence als silver bullet tegen cybersecurity-uitdagingen’

‘Meeste IT-beslissers zien Artificial Intelligence als silver bullet tegen cybersecurity-uitdagingen’

Een ruime meerderheid van de IT-beslissers gelooft dat Artificial Intelligence (AI) en het afgeleide machine learning (ML) een cruciale rol gaan spelen bij het oplossen van allerhande cybersecurityvraagstukken. In een onderzoek van IT-beveiliger ESET onder 900 IT-beslissers betitelt 75 procent deze technologieën als silver bullet in de strijd tege1

AI levert voordelen én dreigingen op

AI levert voordelen én dreigingen op

Chatbots, autonome voertuigen en onderling verbonden machines in digitale fabrieken geven een voorproefje van hoe de toekomst eruit zal zien. De uitgebreide implementatie van Artificial Intelligence toepassingen biedt veel voordelen voor bedrijven zoals een verhoogde efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen. In verkeerde han1