Mkb-bedrijven vaak doelwit van cybercrime

Vodafone-Zakelijk-logo

Veel mkb-bedrijven denken misschien dat ze ‘te klein’ zijn en daardoor niet interessant voor cybercriminelen. Maar niets is minder waar. Afgelopen jaar is namelijk minstens één op de dertig mkb-bedrijven slachtoffer geworden van cybercriminaliteit waarbij zelfs losgeld werd geëist. Dat blijkt uit een cybersecurity onderzoek van het ministerie van Economische Zaken.

 Cybercrime bij mkb’ers: vooral phishing en acquisitiefraude

De meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit gericht op mkb’ers zijn phishing en acquisitiefraude. Bij phishing proberen digitale criminelen met valse e-mails, QR-codes of berichten, inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes en andere persoonlijke informatie te bemachtigen.

Bij acquisitiefraude, ook wel advertentiefraude, benaderen oplichters ondernemers voor het plaatsen van ‘gratis’ advertenties of vermeldingen. De ondernemer wordt gevraagd om de overeenkomst per e-mail te bevestigen. Via de handtekening blijkt de ondernemer akkoord te zijn gegaan met een overeenkomst waarmee een cybercrimineel veel geld afhandig kan maken.

Bijna een derde van de mkb-bedrijven heeft in het afgelopen jaar phishing-mail ontvangen. Bij 13% van de bedrijven is geprobeerd acquisitiefraude te plegen, al dan niet succesvol. Mkb-ondernemers doen er dus goed aan om hun IT beveiliging hierop aan te scherpen.

Andere veelvoorkomende vormen van cybercriminaliteit

Behalve phishing en acquisitiefraude zijn er nog meer vormen van cybercriminaliteit waar mkb’ers mee te maken kunnen krijgen, bijvoorbeeld via social media. Denk aan het delen van een bepaalde link (6%) of een nep-uitnodiging (5%). Bij 3% van de bedrijven is de verdachte link daadwerkelijk aangeklikt.

DDoS-aanvallen, ransomware en malware

Kleine en middelgrote bedrijven worden ook regelmatig getroffen door DDoS-aanvallen waardoor computers tijdelijk onbruikbaar zijn. Daarnaast worden bedrijven wel eens de dupe van ransomware en malware.

Schade door cybercrime

Nog te veel mkb-bedrijven krijgen te maken met cybercrime en dat kan hen veel schade toebrengen, zowel op financieel gebied als imagoschade door bijvoorbeeld het ongewild lekken van klantgegevens. De cijfers laten zien dat er voor deze bedrijven genoeg reden is om te zorgen voor een goede beveiliging tegen een cyberaanval.