Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter

mimecast2021

Beveiligingsonderzoekers van Mimecast hebben een nieuwe phishingcampagne ontdekt die gericht is op Twitter-gebruikers. In de phishingmails worden gebruikers zogenaamd geïnformeerd over het nieuwe betaalde abonnement waarmee zij een blauw vinkje achter hun naam kunnen krijgen. In werkelijkheid is dit een poging om persoonlijke gegevens te stelen.

De vernieuwde abonnementsdienst Twitter Blue werd begin november geïntroduceerd. Gebruikers betalen een maandelijks bedrag en krijgen daarvoor onder meer een blauw vinkje op hun profiel. Dit was eerder voorbehouden aan geverifieerde accounts van bekende mensen en organisaties. De lancering leidde tot de nodige verwarring. Zo pasten meerdere gebruikers hun naam op Twitter aan en voegden een betaald blauw vinkje toe aan hun profiel, dat daardoor leek op het account van een bedrijf of beroemdheid. Na enkele dagen zette Twitter de aanmeldingen voor Twitter Blue tijdelijk stop.

Geloofwaardige e-mails

Cybercriminelen spelen continu in op actuele ontwikkelingen om mensen te misleiden. Dat gebeurt nu ook rondom de introductie van het vernieuwde Twitter Blue, zo blijkt uit onderzoek van Mimecast. De phishingmails komen zogenaamd van Twitter. Ze lijken gericht aan betalende Twitter-gebruikers met het oude Twitter Blue, voordat het blauwe vinkje aan dit abonnement werd toegevoegd. Gebruikers krijgen het verzoek om te bevestigen dat ze hun geverifieerde status willen behouden, tegen hogere abonnementskosten.

De phishingmail bevat een knop die naar een nagemaakte Twitter-inlogpagina leidt. Daarmee proberen de cybercriminelen inloggegevens los te peuteren. Zowel de e-mail als de inlogpagina oogt professioneel. De merkstijl komt overeen met die van Twitter en het Engels is vrijwel foutloos. De phishingmail is met diverse details, zoals adresgegevens van Twitter en instructies om de betaalgeschiedenis te bekijken, extra geloofwaardig gemaakt.

Social engineering

Mimecast heeft honderden van dit soort phishingmails waargenomen. “Deze campagne is een voorbeeld van social engineering, waarbij de cybercrimineel het slachtoffer met psychologische trucs probeert te manipuleren”, zegt Charles Brook, beveiligingsonderzoeker bij Mimecast. “Dit is zeer effectief vanwege menselijke eigenschappen zoals nieuwsgierigheid en onoplettendheid. De gestolen gegevens worden vaak verkocht op het darkweb en vervolgens gebruikt voor andere criminele activiteiten zoals identiteitsfraude.”

Brook adviseert alle Twitter-gebruikers om extra alert te zijn op verdachte e-mails die van Twitter afkomstig lijken. “Phishingmails zijn vaak speciaal ontworpen om een gevoel van urgentie te creëren. Neem altijd goed de tijd om een e-mail te bestuderen, klik nooit zomaar op links en vul geen privacygevoelige gegevens in, tenzij je 100 procent zeker weet dat de e-mail daadwerkelijk van Twitter komt. Twijfel je? Navigeer dan altijd zelf naar de officiële website voor informatie of neem contact op met de klantenservice.”

Meer over
Lees ook
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing

Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing

Nederlandse jongeren en jongvolwassenen worden bovengemiddeld vaak slachtoffer van phishing. Ze trappen vaker in phishingmails en lopen hierbij ook vaker financiële schade op. Tegelijkertijd onderschatten jongeren de kans dat zij slachtoffer worden van bijvoorbeeld identiteitsfraude en gegevensverlies door een datalek. Dat blijkt uit een grootscha1

Significante stijging cyberaanvallen op mobiele gebruikers tijdens feestdagen

Significante stijging cyberaanvallen op mobiele gebruikers tijdens feestdagen

In veel smishing-verzoeken worden er om creditcardgegevens gevraagd om een probleem op te lossen dat verband zou hebben met de aankoop of levering van een niet-bestaand artikel. In andere gevallen proberen aanvallers persoonlijke informatie te stelen via een URL of landingspagina.

Retailers stellen Nederlandse consumenten bloot aan e-mailfraude tijdens feestdagen

Retailers stellen Nederlandse consumenten bloot aan e-mailfraude tijdens feestdagen

Proofpoint, een toonaangevend cybersecurity- en compliancebedrijf, presenteert nieuw onderzoek waaruit blijkt dat slechts 30% van Nederlands grootste retailers het aanbevolen en strengste niveau van DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) heeft geïmplementeerd. Dit niveau - reject mode - beschermt hen tegen cybercrimin1